Vilodag - eller inte?

Så var påsklovet redan slut. Det känns inte som att jag varit ledig särskilt mycket, men det känns väldigt länge sedan jag var på jobbet. Kan bero på att jag ägnat lovet åt att spela cello på ett par gudstjänster, leda kören på tre, vara kantor på två, vara på utvecklingssamtal med barnen och så lite, lite åt allt det där jag hade tänkt göra på lovet - trädgårdsarbete, tvätt och städ. Jag har njutit av helgens många härliga gudstjänster av väldigt olika sorter, det har jag verkligen gjort! Jag gillar att fira helger i kyrkan!

Idag ringde grannarna och frågade om det var en bra dag att elda på. Vi hade ett berg av ris från vår (G:s) ganska brutala häckbeskärning, och vi hade kommit överens med grannarna om att elda samma dag som de, så att vi kunde hjälpas åt. Så vad svarar man?
-Nja, röd dag, vilodag, vet ni! Inget eldande hos prästen då! Näää. Inte jag. Jag lever efter devisen "På vilodagen får man bara göra sån´t som är roligt", och så kompletterar jag den i tanken med "och som är gratis". D.v.s. inte åka och shoppa, inte städa, inte tvätta, bara laga god mat etc. Elda hör definitivt till roliga saker, och dessutom var det inte gudstjänst förrän på kvällen.

Alltså känner jag mig nu mycket mer tillfreds med påsklovet än jag var i går kväll. Då var jag glad över påskfirandet, men bedrövad över att hela lovet gått utan tillstymmelse till resultat i trädgården. NU är det något helt annat! Hela berget är borta! Det var jättekul att umgås med grannarna hela dagen, och det är ju faktiskt ruskigt kul att elda!

Det märks att vi gjort något, och dessutom har påsken varit underbar. Dagens gudstjänst med duktiga blockflöjtsensemblen "Nordanvind" blev den perfekta avslutningen.

Kommentarer
Postat av: Pratglad

ååå avis på eldningen!! fy så skoj! här blev trädgårdsröjningsskräpet så lite att det fick plats i varmkomposten... hade varit skojigare att elda.. hm...

2009-04-14 @ 11:39:19
URL: http://pratglad.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0