Snart är det jul...

Julen närmar sig med stormsteg, och jag tycker att det är jättetrevligt. Maken tror att han kanske kan hinna köpa en julklapp till mig på lördag förmiddag, men är tacksam om jag tar hand om samtliga andra inköp, för han hinner helt enkelt inte. Detta trots att han inte har en särskilt ansträngande jobbjul. Nej, det är nog mer all blomutdelning, en begravning och en massa annat som alltid är svårt att precisera. Lovisa suckar och beklagar sig över att jullovet är så förskräckligt långt, och att det är jättetråkigt att det är sista vanliga skoldagen före lovet idag.

-Du kan ju försöka tänka på hur rolig den här terminen har varit, och hur roligt det kommer att bli att börja efter lovet istället för att tänka på hur tråkigt det är med lov, försökte G.

-Men pappa, då, svarade L med världens mest suckande och stönande tonfall. V tycker att det ska bli skönt med jullov, för då slipper man gå upp tidigt varje morgon. Hon är så gräsligt morgontrött!

 

Jag tycker i alla fall att det är fantastiskt roligt att för en gångs skull ha tid att göra allt möjligt bara just för att jag har tid och det är roligt. Tillsammans med flickorna har jag redan förfärdigat två sorters kola och kokosbitar, samt pepparkakor, skurna pepparkakor och Lovisas favoritchokladkakor. Idag testar jag nytt vörtbrödsrecept - utan vörtmix. Jag är megastolt över att ha lyckats koka ihop 1l svagdricka till 196g vört - det skulle bli 200g... Nu jäser degen. I eftermiddag ska vi koka knäck, och sedan får vi väl baka lite fler kakor, också.

 

Till våra jultraditioner börjar höra julgranshuggning lördagen i 4:e adventhelgen, och på kvällen sedan pizzaparty här. Det blir tredje gången i år, och första året gjorde G pizzor till oss och en familj till, förra året till oss och två familjer till. I år blir det vi och tre familjer till; kanske bäst att öka från fyra till fem satser pizzadeg...


Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Fantastiskt!

2009-12-17 @ 23:03:57
Postat av: Elias

otroligt!

2009-12-18 @ 13:08:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0