Rymden, Gud och andra väsentligheter

I lördags blixtrade det till utanför fönstret när maken och jag satt beredda för att börja titta på TV.
-Åskar det, sa jag förvånat, men sedan tänkte vi inte mer på det. Idag kom tidningen, och då insåg vi att ljusskenet vi sett var en meteorit. Detta talte vi lite om vid middagsbordet idag, och sedan tog det inte slut:
-Vad är en meteorit? frågade barnen så klart. G förklarade - det är ändå han som är mest naturvetenskaplig i vår familj.
-Flyger de i luften?
-Nej, det finns ingen luft i rymden.
-Varför brinner de? För att svara på denna fråga fick G demonstrera friktion. L satt med stora ögon och lyssnade oerhört fascinerad. Hon frågade och frågade, och G fick vidareutveckla. Så nämndes universum, och då började V genast sjunga:
-Större än Eiffeltornet, större än USA, större än helt universum, men störst att han älskar mig! Ja Gud är mycket, mycket etc.
Ny diskussion. Är Gud verkligen STÖRRE än universum? I alla fall större än USA, konstaterade L, och jag försökte inflika att man kanske menade större i lite vidare bemärkelse, typ USA:S president är större än Sveriges statsminister - inte till storleken, utan till inflytandets storlek. Det köpte de små liven utan diskussion.

För övrigt är vi nu mycket, mycket nära att boka fyra nätter i London och en billig flygresa dit. Det känns spännande, roligt och lite oroligt, men det blir faktiskt billigare än Gotland...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0