Tvättmaskiner

Så gv den slutligen upp, den gamla Cylindan. Inte särskilt konstigt med tanke på dess ålder, och inte oväntat heller, med tanke på hur kasst pumpen funkat det sista. I måndags trodde jag att den lagt ner helt - den bara stod och brummade istället för att pumpa ur vatten och centrifugera, men G lyckades efter att ha lagt ner mycket tid på den få den att göra sitt jobb. I tisdags tvättade jag en tvätt på förmiddagen, och när jag efter bara två extra centrifugeringar lyckades få upp luckan trodde jag att den kanske frisknat till och tänkte börja fungera igen, så jag utmanade ödet och tvättade en tvätt till - samma dag. Aja, baja - det var för mycket. På kvällen fick t.o.m. maken inse att nu var den helt kaputt. Pumpen, som låtit som om man slängt in en näve större grus i den, gjorde ingenting för att få ut vatten ur trumman. Maskinen var ju redan pensionär, så det var inte så mycket att diskutera - en ny tvättmaskin är en nödvändighet just nu.

 

Om man nu ska köpa något nytt kan man göra på olika sätt:

1. Ta plånboken och bege sig till närmsta affär som lagerför dylika produkter.

2. Läsa tester och ta reda på vilken produkt som är bäst, och därefter införskaffa denna produkt på något bra ställe.

Jag följer i princip alltid alternativ två, men i det här fallet blev det svårt. Fattar ni hur många tvättmaskiner det finns på marknaden? Jag lyckades vaska fram fem stycken för oss lämpliga av de nästan femhundra alternativen, och sedan försökte jag hitta ett ställe där de sålde dem. Stört omöjligt! Ingenstans i närheten fanns någon av dessa fem. Alltså gjorde jag omvänt: Jag gick in på hemsidorna för de vitvaruaffärer som finns i vår närhet och tittade vilka tvättmaskiner de hade i prisklasser som vi hade råd med, och sedan försökte jag hitta tester och jämförelser för dessa apparater. Då visade det sig att det inte fanns en enda tvättmaskin i någon av butikerna som uppfyllde mina, inte allt för höga, krav. Vad göra? Jo, beställa på internet. Inom en vecka förväntas en ny Cylinda dimpa ner här, och då ska tvättstugan vara städad och snygg. Det har alltid fungerat förr när jag köpt saker på internet, men jag har aldrig tidigare köpt något så här dyrt på det sättet, så jag hoppas verkligen att det inte tänker bli något strul nu.

 

Till sist bara ett litet klargörande: Jag har inte tappat förmågan att använda tangentbordet, och inte heller glömt bort hur man stavar; det är bara så att alla inlägg här nu för tiden skrivs med E hängades över axeln, eller på ena armen, d.v.s. med en hand. Det är när jag ändå måste sitta, eller vandra runt, med honom halvvaken och gnyendes över magont, som jag sätter mig här för att skriva.


Kommentarer
Postat av: Pratglad

Vi köpte alla vitvaror till köket via nätet - kyl/frys, mikro, ugn, spishäll, diskmaskin och toppade med en torktumlare - det gick strålande och så här ett drygt år senare är vi fortfarande nöjda och glada!

2009-11-05 @ 21:18:07
URL: http://pratglad.webblogg.se/
Postat av: Storasyrran

Skönt! Det är bara det att när vi övertalade en kompis om att näthandel är hur smidigt som helst, och hon som extra säkerhet fick hjälp av oss vid ett inköp blev det världens strul - grejerna kom visserligen, men också kravbrev från USA... Fast nu är det ju ett helsvenskt inköp, så då ska det väl vara lugnt.

2009-11-06 @ 08:29:51
URL: http://storasyrrans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0