Höstlov

Flickorna har nu sitt första skollov. L började i förra veckan med att nu och då fråga:

-Vad ska vi göra på lovet?

Inte kan man gärna svara "sova", som var vad jag såg fram emot - L är ju familjens morgonpiggaste. Istället försökte jag tala om att man inte behöver bestämma allt i förväg, och hoppades inombords att hon skulle nöja sig med att leka med kompisar när lovet väl var inne. Hon själv sa att hon skulle lära sig att åka skridskor på höstlovet, men det lyckades jag skjuta fram med hjälp av Gekås:

-Om ni ska åka skridskor på lovet måste vi köpa skridskor till er i sta´n (finns typ inga begagnade alls just nu), och då kostar de 300:- styck. Om vi väntar och köper dem på Gekås istället kostar de bara 180:-, och då sparar vi 120:- på varje par. Varje gång pappa ska åka skridskor med er i nya ishallen kostar det 20:-, så om vi köper skridskorna på Gekås kan G åka med er 12 gånger innan det har kostat lika mycket som om ni måste åka den här veckan.

 

I slutet av veckan fick de hem en liten lapp från skolan med en webbadress till en lista med aktiviteter som anordnas under lovet.

-Vi kan gå in på internet och se vad vi ska göra på lovet, sa barnet då.

 

Igår var G ledig, så då bestämde vi oss för att höstlova ordentligt med barnen, d.v.s. hitta på något. En titt på aktivitetslistan sa att det faktiskt fanns en aktivitet som passade: "Måla din egen frukostmugg" på Falkenbergs museum.

-Jag vill inte åka till något museum, sa den arga sexåringen. V är ingenting annat än sur och arg just nu. Vad man än hittar på får man sura och griniga kommentarer, ofta följt av ett bestämt ivägmarcherande. Hon följde med ändå; det gör hon oftast. På muséet tittade vi först på de små  utställningarna. En handlade om spel, och där fick man också testa, så vi spelade både plockepinn och manuellt gammalt flipperspel innan L & V fick plats i källaren där porslinsmålningen höll till. G med E och jag parkerade oss på varsin stol i bakgrunden, och så studerade vi hur flickorna målade tills varenda fläck på muggarnas utsidor var färglagda. De hade superkul! Lyckat!

 

Efter målningen gick vi en kort runda på sta´n, och promenerade sedan till Ståhlboms för intag av varm choklad. V fick ett litet vredesutbrott - hon ville till ett annat café, men det gick relativt snabbt över när hon fick prinsesstårtebakelse modell större, och en kopp varm choklad med marshmellows. Själv drack jag varm vit choklad. Mmmm!

 

Lagom tills vi från cafét hade promenerat till coop för att handla vaknade E och var svinhungrig. G hade gått för att flytta bilen till mataffären, så jag gjorde ett tappert försök att handla med ett skrikande och två bråkande barn. Det gick inget vidare, så när G kom hade vi nästan inte något i vagnen. Han tog över medan jag gick ut för att amma. Då upptäckte jag ytterligare ett skäl till att välja Ica: inte en bänk eller stol i normal höjd (Jag pallrar mig inte gärna upp på en barstol för att mata!). Som tur var var de schysta på cafét, och lät mig sitta där, trots att jag inte tänkte handla ett dyft där.

 

L & V var i alla fall mycket nöjda när vi kom hem, fast L var så mätt efter prinsesstårtan, att hon i bilen sa

-Jag hatar svängar! Idag nöjer de sig med att leka med tant R:s barnbarn som lämpligt nog är här denna vecka.


Kommentarer
Postat av: Elisabeth

:-)

2009-10-29 @ 13:36:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0