Ilska

Alltså, jag brukar inte skriva om sådant här, och jag vet att jag är en skenhelig typ - eller något. Ändå måste jag bara vräka ur mig lite av den ilska jag känt de senaste dagarna. Det handlar om något så världsligt som mjölk. Vad håller Arla på med? Och hur kan folk vara så idiotiska?

 

"Milko höjer priset på mjölk med 1:-", stod det i tidningen häromdagen. Hela kronan skulle gå till bönderna.

-Vad bra, tänkte jag. Sedan läste jag Arlas kommentar: Vi tror inte att folk är beredda att betala mer, så bönderna kan inte få mer betalt, typ. Att sedan Arlas mjölkbönder går med förlust, och många överväger att sluta med mjölkproduktion verkar inte beröra dem. Det fånigaste av allt var att de dessutom motiverade den uteblivna höjningen av ersättningen till bönderna med att om priset går upp börjar folk köpa billig mjölk från utlandet istället. Hallå! Är det inte så att om bönderna inte har råd att fortsätta får vi inget annat val än att köpa mjölk från utlandet? Eftersom jag är så dum, så tror jag ju naturligtvis att fler än jag tänker så här. Men icke! I gårdagens tidning var dagens fråga "Kan du tänka dig att betala mer för mjölken?", och flera svarar "Nej, för vi dricker så mycket mjölk hemma", eller liknande. GRRR.

 

Vi råkar ha Wapnö nära oss. Det är inget idealiskt ställe - gården har blivit lite väl stor, och varför de importerar kraftfoder från Sydamerika och använder delar av sin egen åkerareal till att producera mjöl har jag väldigt svårt att förstå. Ändå känns det otroligt mycket bättre att köpa mjölk m.m. därifrån än att gynna multinationella klantArla. Sedan finns ju Skånemejerier, Falköpings mejerier och så Milko. Jag var redan tidigare sur på Arla - efter diverse klanterier i Afrika, men hädanefter tänker jag vara ännu restriktivare med inköp från dem - det finns ju alternativ.


Kommentarer
Postat av: Pratglad

Och jag tänkte precis som du när jag läste det där "Å då borde jag köpa mjölk från Milko i fortsättningen".... vilket är krångligt eftersom Ica har Arla och Milko bara finns på konsum där jag ytterst sällan handlar.

2009-09-03 @ 21:20:29
URL: http://pratglad.webblogg.se/
Postat av: Maja

Ja, men så är det ju! Wapnö har fil, mjölk, grädde och yoggi, men så fort man vill ha någon annan mjölkprodukt är det Arla som gäller - om man inte befinner sig i "rätt" affär. Ica har delar av Skånemejeriers sortiment, Willys har Falköpings och Coop har typ bara sitt eget märke. Bara för att jag var så irriterad köpte jag i alla fall en ekologisk fjällyougurt från Milko när jag handlade...

2009-09-04 @ 08:38:12
URL: http://storasyrrans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0