Huvudbry och mer praktiska ting

Jag går omkring och funderar. Huvudet jobbar på för att försöka förstå, och en del av det är nog att jag gång på gång återupplever stunden då jag fick telefonsamtalet. Jag går igenom det i huvudet och försöker minnas vad jag tänkte. Fast det är inte med flit, det bara dyker upp i huvudet. Jag försöker också minnas sådant pappa sagt till mig, samtal oss emellan. Jag vill minnas något särskilt, men det går inte. Jag minns allt typiskt, som hans tonfall, hans gestik och hela hans sätt att vara, men när jag vill tänka på något särskilt står det still. Inte något enda som han sagt till just mig kan jag komma på. Åtminstone inte från de senaste tjugo åren. Varför är det så?

 

Det är skönt att jobba praktiskt, så igår satt jag och pulade med vårt nya badrumsmöblemang hela dagen. Som alltid när det gäller kombinationen IKEA och vi gick det inte helt automatiskt... (Resultatet är halvdant, men kan sannolikt bli riktigt bra när vi införskaffat de delar som behövs och inte fanns med.) Medan jag jobbade satt E på golvet utanför badrummet och lekte med en spännrem. Den var tydligen jätterolig! Maken hade inte alls lika roligt, för han hade konfirmander, och årets variant är riktigt jobbiga. Flickorna däremot, de hade roligt.

-Ni skulle varit med! Det här var den bästa dagen någonsin, sa L på hemväg från Varberg på kvällen. I födelsedagspresent fick de av min bror S och hans fru en heldag i Varberg, och denna dag inföll igår. Vi fick komma på middag som avslutning på dagen, och då fick vi höra axplock av vad de gjort. På hemvägen kom sedan hela berättelsen. Både L & V pratade och berättade, och eldade igång varandra så att vi tillslut fick be dem vara tysta. Bockstensmannen, uppstoppade fåglar, rymmande lamm, wienerbröd, glass... Den där bockstensmannen höll på att sabba vår natt, för när vi väl var hemma hade de pratat så mycket om honom och hans historia att de inte ville sova i sina sängar. De somnade där ändå, till slut, efter att jag parkerat en av de gamla badrumsskåpsdörrarna som extra inbrottsskydd innanför ytterdörren (så att den skulle trilla ut på eventuella återuppståndna bockstensmansmördare på jakt...).

 

-Vad var det roligaste idag? Jag ställde frågan i bilen igår, men inom mig kan jag höra hur pappa i ett antal variationer ställt den där frågan. Till L sittande i sitt knä:

-Vad är det roligaste i skolan? Eller precis som min fråga, till oss barn efter någon särskilt rolig dag, ex. Legolandsdagar, Lisebergsbesök eller liknande. Svaret igår var i alla fall lammsafarin.


Kommentarer
Postat av: Emmy

Hahaha, badrumsmöbler som skydd för Bockstensmannen, hahaha, den har jag inte hört förut! =D

En heldag i Varberg låter underbart, jag fyller snart år, kan man få önska sig det av Sam och Bettan?

Kram till dig Maja, flickorna och ni andra fina med Eriksson-gener!

2010-04-18 @ 20:55:43
URL: http://www.emmyalgefors.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0