Barn och omsorg

Valrörelsen gör mig trött. Det slängs ut löften om ditt och datt, och för mig spelar allt det där pytteliten roll - det är ju ideologi det handlar om! Eller kanske borde handla om, men sannolikt skulle det inte spela någon roll, för folk i allmänhet orkar inte bry sig om ideologi. Det är enklare och mindre hjärncellskrävande att rösta efter vem som delar ut mest pengar.

 

Det senaste utspelet som gjorde mig snudd på helt galen var sossarnas vallöfte om 30-timmars förskoleveckor för alla barn. Det innebär alltså 75% arbete om det varit en vuxen, men det handlar om småttingar. Visst, de arbetar kanske inte när de är i förskolan, men rent stressmässigt är det jämförbart för dem. Jag tycker att det är jättebra att det finns förskolor, och jag tycker att det är viktigt att det finns pedagogisk verksamhet där, men jag tycker att det är minst lika viktigt att ta död på myten om att barn måste gå i förskola för att bli tillräckligt stimulerade. Förskolornas tillkomst och utbyggnad har inte berott på att barnen varit understimulerade, utan på att föräldrarna behövde arbeta. Kan man inte vara ärlig och medge det? Barn stimulerar sig själva. (I alla pedagogiska diskussioner jag varit med har alla varit rörande överens om att den absolut bästa lekmiljön för barn är utomhus i en inte alltför tillfixad omgivning, ex. i skogen. Går man dit med en grupp barn behöver man sällan sätta igång någon lek. Bara ett exempel.) Så småningom är det givetvis bra med pedagogisk stimulering av inlärningen, men inte behövs det redan i ett-årsåldern, och definitivt inte 30 timmar i veckan. Jag gillar montessori av många anledningar. En bra sak tycker jag är att det där, åtminstone i grunden, förutsätts att de små barnen bara är ett par timmar om dagen i verksamheten. Därför kan man under den tiden koncentrera sig på pedagogisk stimulering. Den större delen av dagen är barnen hemma och leker. Det tycker jag låter vettigt! Det finns ett antal svenska utredningar som visar att barn inte tar skada av att vara i förskolan tidigt. Tvärtom är utvecklingen ofta bättre än för barn som varit hemma. Det stämmer säkert helt - på ett sätt. Att skolans problem vuxit i takt med att barnens dagar förlängts får man inte prata om. Att det finns andra variabler i urvalet som påverkar resultatet, ex. föräldrarnas nationalitet, ska man nog inte heller säga något om. Definitivt ska man hålla tyst om alla de undersökningar som visar att barn under tre år inte mår så bra av stora barngrupper (Med stora menas fortfarande hyfsat små - ett förskolebarn klarar ungefär 15 relationer utan att tära på stresstålighetskapitalet, och börjar man med familjen inser alla att förskolegruppen inte kan vara stor!), de flesta av dem är ju ändå inte svenska. Jag tror inte att det är skadligt med dagis  - då hade ju inte våra barn gått där, men jag tror inte att det nödvändigtvis är det allra bästa för alla barn. Sedan finns det ett par saker som gör mig mäkta irriterad:

 

1. Ett barn i förskola kostade 2008/2009 kommunen ungefär 116 000 kronor (snitt i Sverige). (Något av mina syskon räknade en gång i tiden ut vad Uddevalla kommun tjänat på att vår mamma varit hemma med oss åtta syskon, och det var en ganska rejäl summa, trots att han räknat med uteblivna skatteintäkter.) Varför blir så många så irriterade då på att man som förälder till ett barn yngre än tre år kan välja en annan typ av barnomsorg, och då få ungefär en tredjedel av den summan? Varför ska vi som inte vill ha barnen på dagis från ettårsdagen subventionera alla andras barnomsorg så fruktansvärt mycket utan att få ett smack för det? Skulle vårdnadsbidraget ha höjts till dubbla nivån skulle den som utnyttjat det fortfarande bara fått lite drygt hälften av kostnaden för en barnomsorgsplats. Är man orolig för den sociala utvecklingen hos barnen kunde man ju använt några tusenlappar till mötesplatser för hemmaföräldrar.

 

2. Varför vill sossarna att barn som får syskon och därmed har föräldrar hemma på heltid ska vara i förskolan 30 timmar i veckan? Jag tror att det handlar om ideologi - jag tror, med FN:s stöd, att föräldrar har rätt att uppfostra sina barn. Sossarna vill så snabbt som möjligt ha in barnen i den läroplansstyrda verksamheten så att de kan bestämma vad de ska bli för sorts människor. Så vill jag inte ha det!

 


Kommentarer
Postat av: Mikael Kristoffersson

Där är vi rörande överens om det mesta!

2010-08-30 @ 21:57:50
Postat av: moster

snälla Maja SKICKA IN OVANSTÅENDE TILL DEBATTSIDOR OM VALET!!!!! Det är så GÖÖÖÖÖÖRBRA!

2010-08-31 @ 22:33:41
Postat av: Ylva

Jag vet att vissa arbetsgivare inte är hur smidiga som helst om man säger att man vill gå ner i arbetstid, även om det är för att ta hand om sina barn. (Andra är däremot fantastiska, inga skugga ska falla över dem). Då finns det inte så många alternativ än att låta barnen vara på dagis, eller säga upp sig och då är det ju bra om det finns en valmöjlighet. Samhället idag är inte till för barn.

2010-09-02 @ 08:32:38
URL: http://bragjort.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0