Nyårslöften

Är jag egotrippad eller motsatsen? Jag tycker att det är mycket enklare att hitta på nyårslöften åt andra än att göra det åt mig själv, men jag kan inte riktigt utröna vad det säger om mig själv. T.ex. tycker jag att ett gemensamt nyårslöfte från min käre make och våra döttrar kunde vara att sluta ställa nypåbörjade toarullar bredvid toaletten istället för att sätta dem i hållaren. Jag känner mig nämligen ganska ensam om denna uppgift. I och för sig läste jag någonstans för länge sedan att det finns två typer av människor: de som sätter i nya toarullar, varhelst det behövs, och de som aldrig gör det. Jag hör till den första sorten, och får kanske inse att ingen annan i familjen gör det.

 

Ett annat löfte jag gärna skulle vilja höra från döttrarna är att hjälpa till lite varje dag eller så enkelt som att inte driva mig till vansinne riktigt varje dag utan bara ibland, men närå. L har istället avgett löftet att läsa även spännande böcker, något hon inte riktigt vågat hittills. Från maken tycker jag nog att toapapperslöftet kunde räcka, särskilt som han häromdagen tog sig för att rensa alla äckliga vattenlås och duschsilar. V kunde kanske lova att sluta reta sin syster. Det hade varit mycket tacknämligt.

 

Alla vuxna med inkomst borde lova att tänka lite mer när de handlar. Jag köper gärna billigt, men det känns bättre att veta att bananodlaren överlever och att djuren inte haft undermåliga levnadsvillkor. Hade det inte varit för att vi bestämde det redan förra året så kunde ett nyårslöfte från mig vara att köpa allt fläskkött från Gudmundsgården - lokalt, naturligt och man kan utöva sin egen tillsyn genom att gå och hälsa på grisarna.

 

Lova är svårt, men stora önskemål har jag:

1. Mer tålamod. Särskilt önskvärt då ingen av döttrarna lovat vare sig att sluta tjata i mun på varandra.

2. Uthållighet. Jag känner att jag slappnar och ger upp när jag samtidigt som jag lagar mat ammar E och dessutom ansätts av ständiga frågor om hur, var, varför, när och allt annat, och det känns inte kul att fräsa åt sina barn.

3. Kortare lov.


Kommentarer
Postat av: Pratglad

räcker upp handen Jag är med i klubben "vi som sätter i toarullar överallt".



Förra årets nyårslöfte var: använda tandtråd oftare.

Resultat: inte framgångsrikt



Årets nyårslöfte: inget riktigt.. men ta emot Trollet med allt vad det innebär och försöka att må bra själv samtidigt blir väl bra?!?

2010-01-04 @ 22:48:42
URL: http://pratglad.webblogg.se/
Postat av: Storasyrran

Det låter bra, men ta´t lugnt! Det är svårt att bestämma sig för att må bra.

2010-01-04 @ 23:55:10
URL: http://storasyrrans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0