Inget för känsliga

Varning! Detta inlägg är ingenting för den lättäcklade att läsa.

 

Vi har två blöjbarn, och det känns som att det större av dem gärna kunde få sluta vara ett sådant. Vi testade lite då och då med små toalettsejourer för ganska längesedan, och vid ett par tillfällen lyckades gossen klämma fram några droppar, så jag trodde i min enfald att det skulle gå ganska enkelt när vi väl började försöka på riktigt. Nu har han dock slutat vara intresserad av att sitta på toan. Toaletters enda syfte verkar istället vara att bli städade - ju mer medel, desto mer skum = desto bättre. (Vårt badrum luktar numera smultron, efter att E i förrgår städade toan med nästan en hel flaska diskmedel med smultrondoft.) På sin höjd kan de även användas att spola ner saker i, eller till att undersöka vad man kan spola ner (Ja, det går att fylla toan med toapapper och sedan se allt försvinna. Nej, det fungerar inte på samma sätt med baddräkter.)

 

Ungefär samtidigt som detta med att sitta på toan blivit totalt ointressant har blöjan gått samma väg. Blivit ointressant, alltså. Och att sitta på toan har kanske egentligen inte blivit ointressant, bara att sitta på toan på toan. Jo, för nu kan man ibland hitta E sittande på sängen eller någon annan kant lekandes att han sitter på toa. Då ser man att han vet hur det går till: Man tar av sig byxor och blöja och efter uträttat behov torkar man sig med något lämpligt. Sedan ska händerna tvättas, men så långt kommer han sällan. Till det andra har han heller aldrig kommit när han lekt, utan det verkar mest handla om det där sittandet med bar rumpa, och det känns ju ganska menlöst.

 

Men, blöjan har alltså blivit ointressant, eller oönskad, vilket visar sig i ett vredesutbrott när den ska på vissa mornar. Jag tänkte att det väl var dags att köra hårt, då, och satte istället på honom ett par träningsbyxor, eller tjocka trosor som flickorna brukade kalla dem - sådana underbyxor som gör att det blir otrevligt att kissa ner sig, men ingen behöver torka golv efteråt, och det som bärs utanpå inte alltid behöver bytas. Gossen blev glad, och modern tänkte inte mer på det. Ett par timmar senare åkte vi och handlade, och det är en pärs i sig. Strax innan vi skulle ställa oss i kassakön stannade E plötsligt, tittade konstigt ner på sina ben och sa:

-Bajsat! Då mindes modern... Som tur var var det inte den grövre varianten, utan "bara" kiss, så vi klarade oss hem utan större problem.

 

Nå, detta var väl inte så farligt? Det kunde väl alla läst? Det kommer nu...

Häromdagen var E, J och jag hemma själva en längre stund. Det började bli kväll, och J somnade. Jag utnyttjade tiden till strykning, eftersom E för en gångs skull roade sig själv. Sedan såg jag en blöja ligga på golvet.

-Vad gör du? ropade jag, och gick för att kolla, men det såg ut som den vanliga toaleken, och sedan såg jag hur han började leka med grejor i sin kista, så jag återgick till strykandet. Så en stund senare hörde jag hur han började greja med våra saker i arbetsrummet, och det kändes inte lika bra, så jag gick för att plocka ut honom. Hoppsan! I hallen låg en stor hård klump.

-Har du bajsat? ropade jag, och fortsatte sedan med att förmana honom om att i fortsättningen göra det på toaletten eller pottan. Jag tänkte att det var bäst att plocka bort skiten innan jag tog ut E, eftersom det ändå såg ut att vara en såpass lokal skada. Det var snabbt gjort, men sedan hann jag inte mer än något steg innan jag trampade i mer, och innan jag var framme hos olycksbarnet hade jag upptäckt ännu fler små äckelområden.

-Bajsat! sa E glatt när jag bar ut honom ur arbetsrummet och önskade att jag hade en bur att sätta honom i medan jag sanerade. Jag torkade, tvättade och gjorde rent alla ställen jag såg, men det var inte lätt. Nu har det gått några dagar, och arbetsrummet luktar normalt - dagen efter gick vi fortfarande och tittade extra noggrant före varje steg. Jag har insett att hängslebyxor har många fördelar...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0