Kontantbrist, taggsvamp och sambandet däremellan

Jag minns från när jag var liten hur pappa inför stora kollektdagar med offergång åkte in till sta´n för att ta ut pengar. Det förutseendet har jag inte ärvt. Tyvärr har inte heller maken någon sådan framförhållning, så när vi sent i lördags kväll insåg att det igår var skördeauktion fick vi skrapa. I grisen fanns hela 44 kronor, i min plånbok hittade jag 73:- och G kunde bidra med sex enkronor och en femma. Allt som alls hade vi alltså 129 svenska riksdaler och två köpsugna flickor. I vanliga fall brukar L vara en bra bankir, men efter att hon i början av augusti använde alla sina pengar till en tidningsprenumeration fanns inte heller där något att hämta.

 

Eftersom det inte längre går att använda femtioöringar la vi undan den udda kronan, och skänkte flickorna 64:- var att använda vid auktionen efter förmiddagsgudstjänsten. Jag stannade hemma för att vila upp E som fram tills morgontimmarna haft hög feber, och vid tvåtiden kom kyrkbesökarna hem. V klev glad ut ur bilen med ett rejält vitkålshuvud och en påse hembakade källarfranska.

-Titta vad jag har ropat in!

Ur baksätet, däremot... L hade gråten i halsen och sa medan hon räckte fram två tjugor:

-Du kan få tillbaka de här.

 

L är en ekonomisk liten dam. Hon ville kunna bjuda på minst två saker, och alltså hade hon inte bjudit högre än drygt 30 kronor, för då skulle det ju inte räcka till en gång till. Problemet var ju bara att det fanns många, både barn och pensionärer och kanske några i mittemellanålder också, som hade betydligt större ekonomiska resurser. Förutom att vara ekonomisk är L intelligent, så hon hade själv insett att hennes strategi inte skulle fungera, men då var det så få saker kvar på auktionen att inte ens de 64:- tillsammans räckte. Istället fick hon använda 20:- till den frivilliga kyrksoppepengen.

 

Hur lösa detta sorgliga? Jo, det finns ju fler kyrkor. Maken firade denna tacksägelsedag hela tre gudstjänster, och vid nummer tre skulle vår kyrkokör sjunga, så vi skulle ändå dit hela bunten. Efteråt var det även där skördeauktion, och vi hade tidigare sagt att barnen inte skulle få gå med dit, men nu reviderade vi snabbt det beslutet: Om L ville fick hon följa med även på den auktionen, och så skulle vi fixa kontanter till den så att hon kunde bjuda ordentligt.

 

Så blev det. L fick en hundring utöver de fyrtiofyra hon hade, och förmanades många gånger att inte spara på budandet. I kyrkan gick vi och spanade på de skänkta grejorna - blåbärssylten, tyckte jag var något att satsa på, men L sa att hon kollat in även andra saker. Efter gudstjänsten åkte jag hem med gossarna, och efter att ha stoppat dem i säng inväntade jag spänt de andra.

 

Klockan hann bli halvnio innan de klev in genom dörren.

-Mamma, jag köpte ingen blåbärssylt! Hon lät otroligt nöjd och glad - det är så lätt att glädja den lilla damen!

-Vet du, hon har köpt massa konstiga saker. V lät mer skeptisk.

-Det var för att jag ville ha den där som pappa kallade övermogna prydnadsgurkan, sa L.

G brukar agera auktionsutropare, och för att det hela ska gå lite rappt och smidigt läggs alla möjliga saker ihop i mycket omatchiga kombinationer, och nu visade det sig att L köpt en gul, pumpaliknande avlång sak som ingen riktigt vetat vad det var, och med i köpet även fått en burk syltad taggsvamp och en stor påse jordärtskockor. Sedan hade pengarna räckt även till ett andra inrop, så det fanns också en burk lingonsylt och blommor i den korg som V fått sig till skänks av någon av damerna.

-Jag tänker i alla fall smaka, sa L, när jag frågade om taggsvampen. Fantastiskt - detta inköp kanske kan få större efterverkningar än hon anar... Svamp är ju annars typ totalförbjudet i allt som flickorna planeras äta. Frågan är bara vad man har den till. Jag har aldrig ätit taggsvamp, och jag har ingen aning om vad man gör med syltad sådan. Tips mottages tacksamt! Jag tror i och för sig att jag anar vem som hade med den till kyrkan, så imorgon på kören kan jag ju fråga direkt. Den misstänkte hade vid förra körjulbordet med sig flera mystifika men mycket goda saker som jag aldrig ens hört talas om att man kunde göra, så han har nog bra idéer.


Kommentarer
Postat av: Pratglad

Fnissar igenkännande!!! Och syltad taggsvamp serveras med fördel till vilt och varför inte renskavsgryta! Hållbarheten är det olika med - men några veckor i kylen är ok om inte tillverkaren helkonserverat förstås!

2011-10-10 @ 21:34:39
URL: http://pratglad.webblogg.se/
Postat av: Storasyrran

Den ser helkonserverad ut...

2011-10-10 @ 23:01:30
URL: http://storasyrrans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0