I en annan värld

Vi har insett att vi inte lever i samma värld som vanligt folk. Jag är fullkomligt seriös, och det är en djupt allvarlig insikt. Vi läste en artikel i Dagen, och förfärades. Inte över artikelförfattarens åsikter, utan över de fakta som framfördes. "23-åriga kvinnor har i genomsnitt haft elva olika sexpartners - mer än en fördubbling jämfört med 1999." Snacka om att befinna sig i en annan värld när man tycker att det räcker fint med en, och att det t.o.m. är eftersträvansvärt att låta det vara ett ideal. Alltså, hur kan vi samhällsekonomiskt försvara att sex marknadsförs på ett sätt som gör att tonåringar tycker att det är OK att ligga med än den ena, än den andra? Ett exempel på stora kostnader som kommer av detta är vaccination av alla flickor i MELLANSTADIEÅLDER mot livmoderhalscancer - som inte kan uppstå förrän man sexdebuterat.

 

Vi har som sagt insett att vi som inte tycker att ovannämnda är OK lever i en annan värld, men vi vill verkligen ha med oss våra barn i vår värld. Än så länge handlar det mest om att faktiskt protestera och ibland förbjuda mot lyssnande på låtar som handlar om sådant de inte förstår, och viss (ganska stor) censur av tv, film och internet. Jag tycker att vi gör rätt. Åtta-åringar som förklarar varför kompisens föräldrar inte bor på samma ställe med att de inte fick jobb i samma stad, trots att det finns en ny partner till den ena med i bilden, ska inte behöva lära sig att det normala är att man när man testar sig fram. Åtta-åringar som tycker att det känns rätt att gå till skolan barfota en kall septembermorgon ska inte behöva lära sig att det är rätt att ha sex med vem som helst om det känns rätt. Inte tretton-åringar heller.

 

Hur kan vi ha ett samhälle som satsar pengar på att lära ut HUR man gör till barn innan de enligt lagen FÅR göra? RFSU borde dömas för uppvigling till brott. SVT borde få böter för att de bidrar, genom ex. Allsång på Skansen och låtvalen där.

 

Som synes har jag svårt att förlika mig med att befinna mig i en annan värld, och tycker att fler borde reagera och flytta till mig. Alltså ELVA, i genomsnitt... Det är väl ändå inte så det ska vara?


Kommentarer
Postat av: moster

Kan det vara så att "vår värld" är något av Guds rike? Jag erfar ngt liknande det du gör och känner mej nästan overklig ibland. Det värsta JAG har hört från sexfronten är när en, typ, föreläsare, lärare, samtalsledare...??? frågade sina fyra 12-13åriga lyssnare vad de sa till sina föräldrar när de upptäckte att de var heterosexuella! OBS: du läste rätt! Vi ber ständigt för sveriges barn och ungdom både i vår bönegrupp och i mamma-bönen - MIK. Jag finner ingen möjlighet till att de nu uppväxande kan skyddas (tillräckligt) från allt det ONDA - det är ju så mycket rent LÖGNAKTIGT som väller över dem. Lyckliga såna som era barn som får några år på sej att vara barn och sen också ha ett bollplank av rätt format.

2011-09-13 @ 21:23:04
Postat av: Nettan

Känner som du! Jag har också upplevt många gånger att jag lever i en annan värld... Mina barn är nu 14 och 17.

2011-09-14 @ 08:20:18
Postat av: Sigrid Eriksson Fanikayode

Tack Maja för att du skriver.Vi behöver nog synas och höras och be mer.Har precis beställt en ny bok som handlar om det här-Utmaningen av Ron Luce.

2011-09-16 @ 13:20:16
Postat av: J

Jag håller fullständigt med om att barn ska få vara barn och inte introduceras i vuxenvärlden i alltför tidig ålder.



Men att påstå att RFSU uppviglar till brott eller att Allsång på Skansen är bidragande orsak till att vi svenskar har sex med fler människor än tidigare, vill jag i frågasätta. Det är inte RFSU:s fel att vi ligger med fler än förr. Det är samhällsutvecklingen och förändrade attityder och inställningar till sex som har gjort att det är accepterat att utforska sitt känsloliv i betydligt större utsträckning än förr. Och det behöver inte vara fel. Det är en valfrihet man har som människa att välja hur många jag vill ligga med. Man kan alltså som individ välja att vara med i utvecklingen eller inte. Efter att läst ditt blogginlägg förstår jag att du har valt att inte vara med i samhällsutvecklingen och det respekterar jag.



Ps. Vaccinet mot livmoderhalscancer är ett måste för ALLA flickor. Det räcker med att ha sex med EN person för att risken ska uppstå att livmoderhalscancer bryter ut!

2011-09-25 @ 11:27:04
Postat av: Storasyrran

Om jag börjar från slutet: Vaccinet ska ju erbjudas till mellanstadieflickor - det är absurt, även om det räcker med en partner för att smittas. Mellanstadieflickor är barn. De har inte sex.



Vi kan alltid välja att skynda på eller bromsa en utveckling. När RFSU säger "Känns det bra är det rätt" tii en trettonåring, och dessutom talar om hur de ska bära sig åt anser jag att de gjort valet att skynda på. De borde säga "Enligt lag är det förbjudet för dig som är under 15 att ha sex." När SVT låter artister sjunga låtar som handlar om sex på så uppenbart vis som denna sommar anser jag att de bidrar till påskyndandet. En aktiv broms hade varit att be artisten sjunga en annan låt av hänsyn till unga tittare.



Jag vill bestämt hävda att jag, precis som alla andra människor, är en del av samhällsutvecklingen, men på ett annat sätt. Jag tror inte att det samhälle vi har nu, där alla uppmuntras att utforska sig själva in absurdum, gjort att människor mår bättre.

2011-09-25 @ 16:46:13
URL: http://storasyrrans.blogg.se/
Postat av: tveksam

Hej!

Intressant diskussion!!

Jag levde mina ungdomsår i samma värld som du Maja. Jag kämpade järnet med att hitta en vettig gräns o stå emot frestelserna att gå förbi den. Jag var med o arbetade fram materialet "värt att vänta på" och höll föredrag på ungdomsgrupper runt om i sverige. Jag var aktiv 1998-2001 och då var det några i varje kyrkans ungdomsgrupp (åldrar 13-16) som redan debuterat. Jag jag fick frågan hur jag "vågade vänta" till efter kommande bröllop svarade jag att jag trodde att sexet då man väl gift sig skulle bli särskilt välsignat då man sparat sig... Jag trodde att det var så! ...men tyvärr... Idag är jag besviken och det är en ännu större frestelse nu som vuxen när man vill få uppleva det där härliga med någon man passar bra ihop med... Jag tycker det är en jättesvår fråga numera! Kan råda unga att tänka sig för o inte gå emot det de själva känner, men jag kommer inte råda någon igen att vänta tills bröllopsnatten...

2011-09-27 @ 18:28:57
Postat av: Storasyrran

Jag tror inte att jag skulle säga till någon att vänta med sex till bröllopsnatten, men väl att sex hör hemma i äktenskapet. För mig är idealet en partner, men jag är medveten om att det för många inte blir så. Det tokiga uppstår, tycker jag, när man tycker att det är helt OK att just testa. Jag tror helt enkelt (eller kanske inte alls enkelt, utan motsatsen?) inte att sex är det viktigaste i en relation, utan att det precis som allt annat i ett äktenskap behöver tid, går igenom perioder och mognar. Jag är också helt övertygad om att Gud faktiskt kan välsigna även den biten, om vi ber om det, men vad är det egentligen? Media och övrigt samhälle runt oss har gjort oss en stor otjänst i sexfixeringen, genom att även parrelationerna blivit så sexfixerade. Jag tror inte att man hittar en livskamrat genom att hitta någon att ha bra sex med, och det är väl det jag vill förmedla till våra barn, medan jag uppfattar mycket i världen som "se till att testa så många sex-partners, som möjligt, för annars har du inte levt". Så tror inte jag att det fungerar. Jag fick också många gånger frågan hur jag vågade vänta, och det svar jag har på den frågan handlar om de relationer jag sett runt mig - jag visste ju att det gick. Kanske är det lite av svaret även på alla mina funderingar runt detta, att bara vara en så bra förebild som möjligt på alla plan... - och att inte fördöma, för det är inte min mening att göra.

2011-09-27 @ 22:56:41
URL: http://storasyrrans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0