Duktighet

Jag är så trött på mig själv. Det skulle vara så skönt att vara en sansad och mer lagom människa som tänker och tycker lagoma saker och inte är så galet envis och nördig som jag. Ibland försöker jag, ganska mycket och ganska ofta, men det är inte så lätt - jag är ju jag... Det är bara att fortsätta vara oändligt tacksam över att åtminstone maken står ut med mig.

 

Jag har skrivit om det förr - läser eller hör jag något måste jag göra något åt det jag läst. Jag tycker ju att det är helt rätt att göra så, och det är ju därför jag gör det. Att inte ta ställning är något jag ogillar starkt - om man inte tar ställning till att inte ta ställning, och därmed har argument för det.

 

Det är väl egentligen inget galet med att tycka och tänka så, men mitt problem är att jag nog i grund och botten bara gör det för att jag vill att andra ska tycka att jag är genomtänkt, klok och konsekvent. Det är galet.

 

Vardagen består av sådana massor av val, stora och små. Jag är dålig på att bara göra dem, jag måste alltid samla argument för varför jag gör si eller så. Det är också galet. Åtminstone ibland borde man verkligen bara kunna göra, eller bara välja, utan att veta varför. Och definitivt borde argumentet för beslutet inte vara att andra människor ska se upp till mig.

 

Alltihop bottnar nog i duktighetsiver, och det där försöker jag verkligen jobba med. Jag borde inte alltid behöva vara duktig - men jag mår så bra när jag får vara det. Ingenting gör mig så glad som när någon säger att jag är duktig. Fast det har blivit bättre; ibland blir jag glad av helt andra anledningar...

 

Duktig är ett positivt ord för mig, men jag inser varför det ibland använts i negativ mening. Det är så lätt att kliva ner i självgodhetsdiket. Fast jag tycker verkligen inte att alla andra behöver tänka och tycka som jag - bara de vet varför de tänker och tycker som de gör respekterar jag gärna, och kan t.o.m. imponeras av deras konsekvens, duktighet och klokhet.

 

 


Kommentarer
Postat av: pratglad

Blev så inspirerad av detta, att jag skrev ett eget inlägg på samma tema!

2012-05-06 @ 13:58:22
URL: http://pratglad.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0