Julbord

Det är inte utan att jag är lite avundsjuk! Föräldralediga bjuds inte på julbord av försäkringskassan, precis... Förra året var jag på julbord med förskolestyrelsen (där är jag ju inte med längre, eftersom L & V vuxit ifrån förskolan), därefter med alla anställda i kommunen, på julfest med knytjulbord modell större med kören och så julbord med jobbet strax innan det var jul på riktigt och vårt eget julbord kunde avnjutas tillsammans med grannarna. Detta myckna julbordsätande hade i alla fall som följd att jag lärde mig att tycka om sill. Fast sådana där Abba-inläggningar tycker jag inte om - det får vara riktiga, hemmagjorda.

 

G har varit på två julbord i år, och jag tror inte att det blir ett enda för mig - förutom vårt eget. Körens blev inte av i år, utan inskränktes till julsmörgås (visserligen en MYCKET smaskig julsmörgås med skinka, grönkål, tomater m.m.) under ett körövningsfika, och försäkringskassan har fullt upp med att betala ut pengar några månader för sent. Jag var bjuden på ett av de två julbord maken varit på, men det var alla barnvakter i trakten också, så det gick ju liksom inte...

 

Barnen är också avundsjuka på sin far.

-Varför får vi aldrig gå på julbord? undrar de. G minns att han själv var avundsjuk på sina föräldrar för att de fick gå på massor av julbord, så nu har vi små lösa funderingar på att L & V ska få bjuda in sina kompisar till julfest med julbord i någon av mellandagarna. De fick ju aldrig ha något sexårskalas, så detta kan väl få vara ett slags kompensation. Avundsjukan fick i alla fall paus efter julbord ett när G berättade vad som funnits på den magnifika buffén: lax, sill i mängd, grönkål, brunkål... - men ingen prinskorv, och inga köttbullar.

-Då var det ju inget riktigt julbord, avgjorde flickorna. Deras julbord ska självklart innehålla båda dessa rätter. Dessutom ska där, enligt dem själva, finnas ägghalvor med dill, eventuellt lax (de är inte helt överens), skinka, potatis, julost och bröd. Sillar vill de helst vara utan, och kål kan vi inte locka med alls. Synd när jag ju lärt mig att äta både sill och grönkål, men äcklig köpt konserverad rödkål är jag och barnen helt överens om: den hamnar inte på vårt julbord.


Kommentarer
Postat av: Lisa

Ni kan trösta er med att det inte blir något julbord för min del heller.

2009-12-11 @ 10:27:27
Postat av: Jessica i Nyköping

Det låter jättemysigt med ett barnkalas-julbord!!



Vi gick på julbord på liseberg i lördags. Det var jättebra och billigt!! Inträde på jul på liseberg ingår också. Man går in via portvärden.

http://www.liseberg.se/sv/hem/Julmarknad/Mat--dryck/Restauranger/Huvudrestauranten-/



KRAM från Jessica

2009-12-15 @ 11:31:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0