Kyrkopolitik

För ett antal år sedan blev jag tillfrågad om att stå med på en kyrkopolitisk lista, vars största mål var, och är, att kyrka och politiska partier inte är något som hör ihop alls. Jag ställde upp. För typ sex år sedan kom jag även med i styrelsen för stiftsavdelningen, och sedan dess är kyrkopolitik något som jag faktiskt tycker om att arbeta med - fast mest då att få det att sluta handla om politik. Eller, vad är politik? Vi tycker ju saker, men mest att kyrkfolket ska få vara med och tycka, och att de politiska partierna och deras mer eller mindre ointresserade medlemmar inte ska bestämma lika mycket.

 

Vid förra valet blev jag ersättare i kyrkomötet, och i höst ska jag vara med, så under tre dagar har jag nu fått chans att sätta mig in i kyrkopolitiskt tänkande.Tillsammans med de andra kyrkomötesledamöterna från Frimodig kyrka har jag varit på kryssning till Riga. Det låter glamoröst, och det har varit intressant, och i vissa stycken roligt. Dock inte vilsamt. Jag läste strukturutredning hela vägen på tåget till Stockholm, så snart vi kommit ombord på båten och fått lite mat i oss började arbetet med att gå igenom (eller såga) den 355 sidor tjocka boken, och sedan har det just bara varit paus för sömn. En viss trötthet har infunnit sig... Det handlar i och för sig inte bara om ren trötthet efter arbete, utan också trötthet som kommer av ett slags sorg: Vad pysslar de egentligen med, de som skriver sådana här saker? Har de överhuvudtaget något slags egen församlingsanknytning? Kan de något om teologi? (Det kan inte jag, och just därför lämnar jag med varm hand åt dem som kan att ge den bakgrunden till de beslut som behöver tas inför framtiden.) Vad har de för syfte? Inte verkar det vara att alla människor i Sverige ska få en chans att lära känna Jesus. Inte ens att alla ska få en chans att ha en gudstjänst att gå i på rimligt avstånd varje söndag. Snarare att alla människor ska få en chans att ha en församling att vara kyrkopolitiker i. Något är sjukt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0