En liten mekaniker

Hur man efter två dockfantaster kan få en gosse som är så fanatiskt intresserad av fordon övergår mitt förstånd. E önskade sig i födelsedagspresent alla slags bilar, traktorer och helikoptrar han fick syn på, och han fick några av dem. Inga dyrgripar, dock. E gillar nämligen inte bara att leka med sina fordon. Nej, han undersöker dem grundligt. När det gäller traktorer är det A och O att motorhuven går att öppna. Annars kan det kvitta. På bilarna åker delarna av en efter en, och dessvärre tycks nästan alla bilar vara konstruerade på ett sätt som ingalunda tillåter mekande.

Förra läsåret brukade ju tant R vara här en gång i veckan och passa barnen, och då hade hon alltid med sig en påse småbilar från sin sons barndom för sisådär 45 år sedan. Rejäla metallbilar. När hon gick hem lämnade hon kvar några, och så bytte hon ut dem veckan efter. Genialiskt - E tröttande inte, och hann inte paja dem. När kören hade slutat för terminen och barnvakt därför inte behövdes så frekvent blev en omgång bilar kvar här. När R hade dött nu i slutet av sommaren kände jag att jag var tvungen att åtminstone berätta för E att vi hade en mängd av deras bilar hemma - men att de inte var i sådant skick att de gick att lämna tillbaka. Han skrattade bara, som tur var, när jag berättade om bortplockade dörrar, underredan och hjul.

I födelsedagspresent fick gossen alltså en del fordon, bl.a. en flexitracksbilbana - en mycket smart konstruktion med en batteribil. Batteribilen går fortfarande att köra, men det är inte gossebarnets förtjänst. När jag kom hem efter min uppsalatripp upptäcktes nämligen att bilen redan var trasig - eller mekad med. Det beror på hur man ser det... E hävdade ju bara att han skulle laga den... Dock hade mekandet ännu inte gått så illa åt bilen att det inte gick att åtgärda med tape, vilket jag idag gjorde.

Vid dagens städning hittade jag X antal hjul, och har nu en stilla önskan att framföra till leksakstillverkare: Snälla, limma inte fast hjulen i axeln - det går åt så hemskt mycket superlim här när vi måste laga alla "lagningar" E gjort.

För övrigt är lego fantastiskt! Nog för att delarna försvinner, men det är ju gjort för mekande. Fast hjul, alltså - legohjulen, insåg jag idag, består av en liten, liten plutt på vilken det ska sitta en liten, liten gummiring. Låt mig säga att de fyra hjul som satt på den bil E fick köpa i lördags inte längre är fyra hopbyggda hjul...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0