Unge herr kan själv

Det finns så många små skojigheter jag skulle vilja skriva ner för att komma ihåg, men när jag väl har tid över är det inte alltid lusten att skriva som är den vinnande känslan. Oftare känslorna av att det behöver tvättas, plockas upp lego eller umgås med barn.

Nå, nu har jag lite tid och det enda barn som är hemma sover, så jag passar på att skriva lite om honom, Unge herr kan själv. Våra barn tycks ha fötts i envishetsordning - den yngste är i alla fall helt klart värst. Dessutom tycker han alltså att han kan precis allt själv. Det leder till ett antal större och mindre krigsutbrott varje dag. Han vill ta frukost själv - han får inte sitta på köksbänken och själv portionera hur mycket äppelmos han ska få i filen. Han vill hälla juicen själv - han får inte hälla juicen själv. Han vill bära tallriken till bordet - han får inte bära tallriken helt själv till bordet. Hans raseriutbrott är gräsliga. För vart och ett av ovan nämnda episoder vrålar han av ilska, sliter och drar och är allmänt gräslig. Skulle han sedan få som han vill ser han så fruktansvärt nöjd ut att man bara smälter och samtidigt vill kasta ut honom. Typ.

Sedan kommer påklädningen. Han kan själv. Idag slet han med sina "Umpo" i säkert tio minuter, men jag fick ändå inte "hälpa". Det värsta är nästan att han inte nöjer sig med att göra sin egen påklädning själv - han ska hjälpa E också. När han lyckats få på sig sin overall ska han alltså inte bara ta på sig sina skor, utan också sno runt och hitta storebrors alla saker och se till att han får på sig dem.

Jag brukar ingripa, trots illvrålen som följer. Jag försöker minnas hur irriterad jag var på att E överhuvudtaget inte intresserade sig för att försöka själv, och känna tacksamhet över att den yngste faktiskt försöker. Det är bara det att det inte hade suttit fel med lite självinsikt. Man kan inte riktigt allt när man inte ens har fyllt två år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0