Försäkringskassan

När man får barn blir det så tydligt att man inte är normal. Jag alltså. Maken också. Ingen av oss jobbar måndag-fredag 8-17. Det räcker för att få problem med Försäkringskassans system. För att komplicera det hela lite består makens inkomst inte enbart av lön, utan även av OB-tillägg och diverse mer eller mindre oregelbundna ersättningar. Inte svårt för oss, men oj,oj, oj vad det är knivigt för Försäkringskassan. För att göra det ytterligare lite krångligare för dem, fast det var ju inte det som var huvudsyftet, har vi valt att använda de möjlligheter denna institution gärna reklamför: vi har tagit både hela, halva och kvartsdagar, vi har varierat vem som tagit ut dagar, vi har jobbat lite samtidigt ec. Tyvärr verkar de inte riktigt upplagda för att se till att det de säger att man kan och ska göra fungerar, för se, i princip varje gång vi lägger upp en ny period med uttag av dagar uppstår något problem. Det färskaste är det hittills märkligaste:
 
I slutet av april gjorde vi en genomgång och kollade hur många dagar vi hade kvar för gossarna och funderade på hur vi skulle ta ut dem. Vi konstaterade att det sannolikt inte är någon större idé att G sparar några dagar - han får ständigt komp och har gott om sparad semester samtidigt som det bara skulle innebära mindre pengar för samma jobb att låta honom gå ner i arbetstid, så det är bättre att använda dagarna för att jag ska kunna behålla min sjukpenningnivå trots att jag inte jobbar heltid. Alltså gjorde G överlåtelser av de dagar som fanns kvar till mig. Naturligtvis hade vi på våra datorer uppe våra personliga sidor på Försäkringskassans hemsida, så att vi såg att allt stämde: På min sida stod det att G kunde överlåta 106,25 dagar för J och 50 för E, så det gjorde han. Eller ja, bara nästan - det går ju inte att avstå några kvartsdagar, så de 0,25 fick han behålla. Sedan planerade vi hyfsat glatt in dagar fram till sommarens slut - längre går ju inte, för jag vet ju inte EXAKT hur jag ska jobba till hösten, och råkar man göra fel och ta ut en dag på ex. måndagar och sedan råka jobba då istället för på tisdagen när man hade tänkt får man ju superbassning från Försäkringskassan. Frid och fröjd, trodde vi. Vi hade ju inte försökt ändra inkomstuppgifter, vilket brukar ställa till krångel.
 
Så i förra veckan fick jag brev: Du har ansökt om föräldrapenning för tiden bla bla. Du har bara 19 dagar kvar. Dagarna räcker längst till och med bla bla. Tidigare blankett om avstående var felaktig. 
 
Efter detta kungörande kom samma radda med instruktioner om rättigheter som alltid - inget nytt, och inget som kunde förklara VAD vi gjort för fel. Bara ett krav på att få in ett nytt avstående före 5 juni. Vi kollade våra datorer igen, kollade det avstående G gjort, kollade att vi skrivit på rätt barn, kollade att vi verkligen hade rätt siffror. Allt stämde. Vi tog våra mobiltelefoner och ringde försäkringskassans kundtjänst från varsitt rum (En historia för sig - jag undrar hur det står till med deras kösystem! Det minskade inte lika snabbt för oss, i alla fall, och den förväntade kötiden på "ETT minut" var snarare minst fem.) Efter c:a en kvarts samtal var kunde vi konstatera att ingen av våra kundmottagare hade kunnat se vad som skulle vara fel. Till mig lovade hon att de ska höra av sig om jag inte kommer att få pengar enligt min begäran, till G lovade de återkomma inom 48 h med svar på frågan om vad som är fel. Drygt hälften av den tiden har nu gått, och än har ingen ringt... Vi väntar med spänning! Fortsättning följer...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0