Sommar

Det är så längesedan jag skrev att jag knappt vet om det är värt att skriva. Mycket har hänt, lite för mycket för att kunna plita ner det. Här kommer ett axplock av semesterminnen, med hjälp av semesterns...

Historiska händelse: Andra världskriget. Det började för längesedan med att L med hjälp av sin far lärde sig hela "Den ökända hästen från Troja", fortsatte med att hon läste "När Hitler stal den skära kaninen" och via något så otippat som en Tvillingarna-bok där Anne Franks dagbok nämndes har hon helt snöat in på Anne Frank. Först idag har hon fått själva dagboken att läsa, men i min bokhylla fanns en vuxenbok om Anne Frank, så den har hon läst. I detalj. Vad var gaskammare för något? Var Hitler kristen? Varför hatade han just judarna?

Försvunna rädsla: När J klev i badlandet på "Barnens gård" och plötsligt inte var ett dyft rädd för att få vatten vare sig i ögon eller mun. Han förvandlades från ett i kanten vattenplaskande barn till en livsfara för sig själv. Släppte man honom med blicken en sekund försvann han upp i en hög rutschkana som slutade i en alldeles för djup bassäng. Jag hade nog önskat att något av respekten funnits kvar. Särskilt som han skrattar så mycket att munnen aldrig är stängd när han dimper ner under ytan. Häromdagen slängde han kaxigt av sig badringen och fick erfara att han inte är riktigt så stor som han tror. Tyvärr gav det mycket kortvarig effekt på framfarten i vattnet.

Varmaste bilresa: Den från Karlskrona till Stenskär, en varm och solig julionsdag i vår kära bil, som nu saknar både fungerande AC och varierande CD-spelare. Den senare fungerar ju nämligen - om man lyssnar på Munken och Kulan, som suttit där i snart tre år. Vi kan den...

Läkarbesök: Näst sista dagisdagen ringdes jag hem för att hämta en haltande gosse. Akutenbesöket gav ingenting, men stödja på benet kunde han inte - förrän typ klockan 11 dagen efter. Då fungerade det helt som vanligt. Märkligt. Vi anmodades åka in när V gungat in i ett staket med sin stortå också, men som tur gjorde vi inte så. Det gick alldeles utmärkt med ipren och en massa kuddar under fötterna i sängen.

Badplatser: Jag förväntar mig snart något slags utlåtande från döttrarna om huruvida det är salt- eller sötvatten som är bäst. Jag vet ju vad jag gillar, och dit hör inte sjöar, och nätt och jämt östersjövattnet. Vi har testat det mesta i sommar, i alla fall (badland, Östersjön, Möckeln, västkusthav på flera ställen, en insjö nära oss, och så har tjejerna badat på ytterligare några ställen). Jag har badat mer än på många år, men inte mest i familjen. V är alltid i först, och E kommer upp sist. Den senare måste man handgripligen plocka ur vattnet. Han får inte nog.

Miss: Bokbussen kom inte på nationaldagsafton, vilket flickorna och jag räknat med. Sedan var vi visst inte hemma en enda torsdag förrän igår... Det var en ganska stor hög med försenade böcker! Nu har vi lånat nya.

Turistmål: Nordens ark och Barnens gård var de två före sommaren utlovade besöken, och barnen stortrivdes på båda ställen. L och V vill ha årskort på det förra när vi blir Bohusläningar igen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0