Renovering, inredning och möbler

Vi har bott i vårt hus drygt tre år nu. Tre rum har vi renoverat, men man får nog ändå säga att vi går rätt makligt fram jämfört med många andra som flyttar in i äldre hus. Nu var här ju ingenting som var i katastrofskick, så det har inte heller behövts någon snabbare takt. 

 

Frustrerande är när saker blir nästan färdiga, men inte helt. Så är fallet med typ allt vi gjort hittills. Häromdagen fick G ett ryck och satte upp tavlor - ett ryck närmare färdigt i arbetsrummet och barnens rum. Sedan fick jag ett ryck och tog med barnen till Ikea när jag ändå skulle till Göteborg, och så kom vi ännu ett litet, litet steg närmare helt klart.

 

Trots alla, eller de tre, nästan helt klara projekt drömmer man ju om nya. Ny hall, t.ex., med ny trappa och större utrymme för barnens alla väskor, skor och ytterkläder. Nytt kök är en annan vision, med skåp ända upp till taket och lådor som rymmer mer än redskap liggandes på rad bredvid varandra. (Alltså, den som konstruerade våra kökslådor kan inte ha ägt mer än en visp eller mer än en stekspade, och han eller hon lär inte ha haft en enda soppslev eller potatisstöt, för sådana tingestar går inte att få ner i lådorna utan att man måste fippla rejält för att öppna och stänga.) Nya möbler till badrummet - och det är ett ganska realistiskt projekt i nuläget. Snart. 

 

Ett långsamtgående projekt är vardagsrummet. Vi har, eller den huserar i alla fall hos oss, en vit gammal klocka med gulddetaljer. Den är jättefin, så vi jobbar så sakteliga på att resten av inredningen där ska vara i samma stil. Hittills har det mest inneburit att vi tagit bort saker från rummet - ja, vi har ställt dit en nyinköpt skänk, men det är inte så mycket mer än så. Vi drömmer om en gustaviansk soffa med karmstolar som passar till, och ett snyggt vitt soffbord i samma stil. Problemet är att de soffor jag fått syn på varit så fasligt dyra! Typ 30 000 och så. Så mycket kan jag nog inte tänka mig att köpa soffa för - oavsett hur snygg den är. Men, idag hittade jag en som bara kostade ungefär en tredjedel. Nytillverkad, visserligen, men helt rätt. Frågan är bara om det går före badrum i prioriteringsordningen. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0