Pengar, och vad man kan använda dem till

Nu är det inte långt kvar tills skatteåterbäringen kommer! Hurra! Det är nog det enda tillfälle på året då det känns riktigt kul att pendla... Frågan är bara vad man ska använda pengarna till! Jag minns när pappa sålde morfars gamla bil (mitt favoritfordon alla kategorier) - den köptes av en man för (hans) skatteåterbäring, och jag tyckte det var ganska märkligt att man kunde köpa bil för sådana pengar; på den tiden fick jag tillbaka typ 500:- och sådant, och det tyckte jag var mycket, för pappa fick alltid betala extra. I år får jag ensam tillbaka nästan dubbelt så mycket som han fick ge för bilen, och dessutom får maken en ganska rejäl slant han också - fast han inte pendlar.

Först tänkte jag att pengarna nog behövs när vi ska till London. Sedan insåg jag att det skulle vara riktigt klantigt att göra av med dem på så´nt, de borde gå till något slags investering. Investeringsbehov finns ju alltid när man har hus! Så detta är alternativen:

  • Gräsklippare. Vår "gamla" impulsköptes på Coop när gräset blivit för långt en sen kväll. Den går, den väsnas något helt fruktansvärt, och den driver inte själv alls - bra för motionen, men inte för viljan att gå ut och klippa. I vår by finns en skola, ett dagis, en kyrka och en gräsklipparaffär, så detta borde ju vara smidigt löst! Själva affärens gräsmatta klipper sig självt - alltså den har en sådan där skojig robot på sig, och den har vi stannat och tittat på många gånger bara för att den ser så kul ut. Så gick några grannar också och köpte en sådan, och det visade sig att den faktiskt skulle klara av att klippa en så stor gräsmatta som vi har. Kanske man skulle lägga all skatteåterbäring på en sådan? Vi funderade allvarligt på det tills för en vecka sedan när vår vattentunna vandaliserades. Vi har hittills varit förskonade från byvandalernas dumheter, men efter att jag skällt ut ett av barnen för att hon varit fruktansvärt elak mot V har de kanske bestämt sig för att vara dumma mot oss också, så gräsklipparen skulle nog leva farligt. Det får nog bli en gammal, fast ny, vanlig, och då går ju inte hela pengarna åt.
  • TV - den vi köpte när vi blev hallänningar har bestämt sig för att inte visa normala färger mer. Det skulle kanske också vara en ganska enkel investering, men det är ju så tråkigt att lägga en massa pengar på något som man bara använder någon gång ibland. Dessutom kan man i princip lika gärna använda datorn, och kanske skulle vi köpa projektor och duk istället?
  • Nya badrumsmöbler, och en ny, ickegrön, toalett. Före jul hade jag utan tvekan använt pengarna till detta, men sedan blev jag gravid, och de nuvarande möblerna är nog väldigt smarta att använda som skötbord, och lika mycket förvaring har jag inte sett i några möblemang! Att bara köpa en toalett, och fortfarande ha de fula, bruna möblerna skulle kännas lite halvdant...
  • Spara pengarna. TRÅKIGT! Fast kanske ändå... eller köpa tid, eller hur man nu ska tänka. Vi lyckades ju vara hemma med L & V tills de fyllde tre år, och ska vi klara det med den nya bebisen kan det kanske behövas lite planering och sparade pengar. Fast jag avskyr att spara pengar! Det är inte min grej! Då betalar jag hellre tillbaka på CSN-lånet eller sätter in pengarna på huslånskontot eller något.
  • Köpa in lite renoveringshjälp. Men det är ju så roligt att fixa själv, det är bara att vi inte hinner just nu!
Tips emottages tacksamt! Dock utlovas ingen som helst belöning...

Kommentarer
Postat av: Pratglad

TV - tjaa jag som tittar otroligt lite på TV tycker att det känns som att åtminstone MIN betalningsvilja för ny TV (kommer bli en fråga här också förr el senare) är väldigt låg... mycket lägre än vad priset för en TV är. Här blir det nog en platt-TV som blir vägghängd den dagen då vardagsrummet är färdigrenoverat.



Spara pengar - hm... håller med dig...



Jag röstar för alternativet badrumsmöbler - och kan meddela att megamassa förvaring inkl skötbordslösningar apselut är möjligt att lyckas med. Och skötbordet behövs ju inte i evigheter. Vill man ha megamassa förvaring kanske IKEAs köksskåpstommar är bättre att spana på än de som traditionellt hör till badrum?!?!



... grubblade Pratglad..... som vet vad återbäringen ska gå till: renovering av vardagsrum inkl fönsterbyte

2009-05-09 @ 11:36:31
URL: http://pratglad.webblogg.se/
Postat av: Storasyrran

Hm, kanske möbler ändå, då! Håller med dig helt i TV-resonemanget!

2009-05-09 @ 11:59:47
URL: http://storasyrrans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0