Kunskap (om mat) - på gott och ont

Mat är gott! Frågan är bara vad man ska äta. Det är ett praktiskt problem för mig så fort det inte står något i min matlista, men nu har problemet djupnat. Jag har redan tidigare försökt vara noggrann med vad och var jag handlar: helst lokalproducerat, helst inte producerat av multinationella jätteföretag, gärna ekologiskt och inte en massa onödigt socker. När det finns flera produkter att välja mellan brukar jag läsa innehållsförteckningarna och välja det som verkar bäst - utan att jag tidigare kunnat särskilt mycket. Nu har jag dock fått problem! Jag har alltid svårt att läsa något och inte bry mig, och nu kommer detta att ställa till det för mig! Sist vi var på bokbussen lånade jag nämligen "Äkta vara" av Mats-Eric Nilsson. Oj, oj!

 

Jag har vetat länge att det är många tillsatser i vår mat, och försökt välja bort ex. glutamater som jag vet är väldigt omdiskuterade. Vi har också som grundinställning att färdigmat och halvfabrikat inte äts i detta hus, även om vi medvetet ruckar på den regeln lite nu och då. Det som förfärar mig efter att ha läst boken är att tillsatserna flockas, inte bara i färdigrätter och halvfabrikat, utan även i sådant jag sett som grundingredienser. Ex. slänger tillverkarna i smakförstärkare, arommedel, förtjockningsmedel och färgämnen i både konserverad frukt och olika smaksatta yoghurtar. Sådant är det härmed slut med hos oss! Idag fick V blanda sin egen björnbärsyoghurt av med tant R:s hemgjorda björnbärssylt och naturell yoghurt, och konserverad frukt kan man nog klara sig utan.

 

Att chips och läsk kryllar av märkliga tillsatser är ingen nyhet för mig, och det är ju inget som hör till vardagsfödan, så det gör väl inte så mycket. Efter att ha läst "Äkta mat" inser jag dock att det finns en sida till av saken: de flesta tillsatser tillverkas av sojabönor eller majs - alltså av grödor som behövs som föda i de delar av världen där de odlas. Är det då rätt att vi ska använda dem för att tillverka relativt, och i många fall helt, onödiga ämnen för att produkterna vi köper ska se ut och kännas annorlunda? Eller för att det inte ska märkas att det låga priset inte möjliggör några skaljur i crabsticken?

 

En väninna i Kungshamn brukade ofta tala om kunskap på gott och ont. Kunskap ger ansvar - när man vet något kan man inte bara fortsätta som innan man visste, och det är inte alltid lätt att veta hur man ska göra. Det är enkelt att sluta köpa färdiga köttbullar (vilka tydligen friteras i palmolja), men ska man välja bordsmargarin efter minst tillsatser (Bregott) eller livsmedelsverkets fettrekommendationer (Becell)? Ta en titt på www.aktavara.org och förvirra er själva!

 

 


Kommentarer
Postat av: Pratglad

jag håller helt med! ibland känns matinköpen överbökiga på grund av all kunskap jag har. Lägg till lite matallergi och just nu lite restriktioner pga graviditet och sen kan man bli matt. Samtidigt är jag verkligen VAN vid detta eftersom mina föräldrar sprang omkring med MUDIMUMS-guide och annat viktigt redan när jag var liten...



Smörgåsfettfrågan löste jag som 11 åring när jag tröttnade på att vänta på att det äkta smöret skulle bli mjukt nog. Numera äter jag bara smör på mackan på läger... I vårt kylskåp står ekologisk bregott efter önskemål från maken.... Rimliga mängder och bregott är hyfsat nyttigt!

2009-11-15 @ 17:23:11
URL: http://pratglad.webblogg.se/
Postat av: Otto

Heja! Ska ta en titt på sidan...

2009-11-15 @ 18:30:02
Postat av: Storasyrran

Det blir värre, pratglad! Blotta tanken på att skippa välling gör mig matt, men hur ska jag kunna köpa välling till vår lille guldklimp när alla dess beståndsdelar är hårt processade och långt från sitt ursprung? Sannolikt har min ångest över detta lagt sig lagom tills dess, men lätt är det inte. Och barnmatsburkarna! Tydligen är de man värmer relativt tillsatsfria, men andra ganska tillsatsstinna. Nåja - färdig barnmat ska vi kunna klara oss utan till vardags.

2009-11-15 @ 20:36:19
URL: http://storasyrrans.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Vad består välling av?

2009-11-16 @ 00:43:50
Postat av: Storasyrran

Mild havrevälling (Semper):



skummjölkspulver, palmolja, rapsolja, solrosolja, siktat havremjöl, maltodextrin (manipulerad kolhydrat), vetestärkelse, kalcium, järn, zink, jod, emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av fettsyror), vitamin a, d, c &e, tiamin, niacin, folsyra och pantonensyra.



Om ändå vitaminerna vore naturligt framtagna, men de är tydligen också tillverkade i tveksamma processer, istället för utvunna ur ex. frukt.

2009-11-16 @ 08:24:44
URL: http://storasyrrans.blogg.se/
Postat av: Pratglad

Inte för att varken du eller jag troligen ids ägna varken pengar eller energi åt detta.. men här kommer en länk till ekologisk barnmat... http://webbutik.barnmatsbutiken.se/



En del av varorna tror jag dock finns i vanliga affärer.. däremot har jag ingen koll på prisläget...



2009-11-16 @ 21:03:58
URL: http://pratglad.webblogg.se/
Postat av: Storasyrran

Tack! Hipp säljs i vanliga affärer, med det andra har jag inte sett.



Idag är jag annars lite mer sansad - att falukorven till middagen bara innehöll konserveringsmedel som extra tillsats kändes bra, men det irriterar mig att de slänger i det för att kunna skicka korven längre sträckor och förvara den längre i affären, men jag tänker nog fortsätta äta den...

2009-11-16 @ 21:43:44
URL: http://storasyrrans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0