Försäkringskassan

Finns det någon som tycker att försäkringskassan fungerar och sköter sitt uppdrag bra? Jag tycker alltid att det mesta krånglat i kontakterna med dem, men nu går det över alla gränser! G skickade in föräldrapenningsbegäran runt 20 juni, och det är fortfarande inte klart. Mina erfarenheter från förra vändan vi nyttjade denna institution, när tjejerna var små, är att man själv måste läsa på, och sedan tala om för handläggarna vad som gäller. Tyvärr får man ju aldrig prata med några handläggare när man väl blir uppringd, efter att först själv ha ringt en massa gånger för att överhuvudtaget få plats i kön. Nej, de man får prata med är oinformerade och får inte fatta några beslut. De verkar bara sitta där i telefon för att svara. I telefon, alltså. Inte på frågor. Jo, om man ställer en riktigt konkret fråga och är passar fint in i mallen, d.v.s. inte är präst, inte är lärare, inte jobbar oregelbundna tider och tar ut alla dagar i rak och fin följd inom ett och ett halvt år, då kan man få svar. Här kommer ett axplock av alla saker vi baxnat av i sommar:

 

1. På hemsidan står det "När vi fått alla uppgifter som behövs ska det ta högst 30 dagar att handlägga ditt ärende. Om vi behöver få fler uppgifter eller handlingar från dig eller om vi behöver utreda ditt ärende mer kan det ta längre tid. I så fall kontaktar vi dig inom en vecka." Just nu håller vi på att fundera på vad det egentligen betyder. Klart är att det INTE betyder att de hör av sig inom en vecka från det att de fått pappren. Möjligen tror vi att det kanske kan betyda att de hör av sig senast en vecka efter att de senast 30 dagar efter att de fått pappren börjat titta på nämnda papper. Fast det stämmer inte riktigt heller. Någonstans behöver man plutta in mer tid för att få ihop det för dem. Kanske börjar en ny 30-dagarsperiod för varje papper man skickar in?

2. Varför håller försäkringskassan på att skicka brev till G varje år om att han har dagar kvar att ta ut för tjejerna när det nu visat sig att han inte alls har det? Det är nämligen JAG som har det. GRR. Det skojiga är att det tagit dem två månader att komma på det, så nu när en sådan där ickehandläggare i telefon sagt att det såg ut att vara klart har väl istället en ny 30-dagarsperiod börjat, eftersom vi fått skicka in ännu ett papper till dem.

3. Varje gång man ringer till försäkringskassan måste man först lyssna på en klatchig röst som säger "Nu kan du se på "Dina sidor" om din begäran kommit in". I juni anmälde G föräldraledighet både för tjejerna och för lilleman. För de förstnämnda gick det bra att fullfölja anmälan på internet, men när han höll på med E:s tog det stopp efter signeringen, och han ombads skicka in den med post. Eftersom han aldrig kunde se något om den på sin sida på f-kassans hemsida ringde han till slut och frågade om de fått den. Jodå, visst hade de det, men det är bara de som blir inskickade via nätet som syns på nätet. Hallå, om man skickar in den via nätet får man ju genast en bekräftelse på att den skickats in. OM man behöver se att något kommit in, så är det väl det som skickats med snigelpost!

 

Det finns betydligt fler saker! Jag tror att jag ska ta mig an Försäkringskassan. Jag har många förslag till förbättringar. Annars, om de tycker att jag är lite för oerfaren, så kanske de kunde låna någon av alla duktiga människor som finns i andra stora sammanhang. A-kassan, t.ex. fungerar alldeles utmärkt. Enkelt, och alltid kompatibelt mellan post och internet, så att man kan använda det som fungerar bäst just då. Dessutom har de smarta handläggare, och man får en handläggare med namn. Det har jag nog ALDRIG fått på föräkringskassan. Det kunde ju vara en liten början.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0