Glädje

Detta året är snart slut, och aldrig trodde jag väl när det låg framför att det skulle innebära så stor sorg. När jag tänker tillbaka på mars förstår jag inte att det kan rymmas så stora känslor i mig. Samtidigt tänker jag oftare och oftare på att livet innehåller så oändligt många små och stora saker att glädja sig åt - saker och händelser som ett kort ögonblick gör att man tänker "Tack för att jag får uppleva detta", utan att man hinner tänka det, typ. Känslor är kanske olika stora, och alla de där små sakerna kan inte alls väga upp den jättestora sorgen, men kanske bära upp den lite, eller göra den mjukare, eller något. Ibland när de där stunderna inträffar tänker jag att jag borde skriva upp alla sådana där små gladsaker - fast jag tror egentligen inte att de gläder så mycket när det inte är ett sådant där upplevelsetillfälle, men ändå... Alltså kommer här en liten, mycket blandad, långt ifrån färdig lista - utan någon som helst rangordning:

 

  • Knarrande snö.
  • Ett bubblande skratt från E när V buffar honom i magen så att han trillar.
  • Att hitta en bok man inte läst på länge i bokhyllan, och få sätta sig och läsa den på nytt.
  • Att gå ut på morgonen för att hämta tidningen och verkligen höra tystnaden.
  • En knopp på en krukväxt man aldrig sett blomma.
  • Flickor som småpratar istället för att sova - utan att bråka.
  • En natt utan sömnlöshet.
  • Att hitta ett klädesplagg jag hade glömt bort i strykhögen.
  • Att börja skriva och upptäcka att pennan är precis som den ska vara - lagom flytig, lagom tjock och lagom fin.
  • E:s leende och uppsträckta armar efter en stunds förmiddagsslummer.
  • Att få se flickorna vilja ta mer mat, utan att man gjort tacos eller limekyckling.
  • En perfekt sursöt apelsin.
  • När något, efter möda, blir precis som jag tänkt mig.
  • En pratstund i verkligheten, d.v.s. ej i telefon, för telefoner tycker jag inte så vidare värst mycket om, med en god vän.
  • Att lägga ett långt, värdefullt ord i alfapet.
  • En sommarkväll på trappan ut med något gott i ett glas.

Kommentarer
Postat av: Lisa

Fint. En sådan lista borde alla skriva ner.

2010-12-29 @ 20:43:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0