Vinter

Idag kom det mer snö! Det är häftigt att man kan promenera hem i underbart, vindstilla och snorkallt (åtminstone 10 minusgrader, i alla fall) vinterväder sent på kvällen, och dagen efter vakna till snöstorm och nära nollgradigt oväder. Tvära kast! Att ta sig till jobbet blev i alla fall ett smärre projekt - först blåste garagedörrarna igen så fort jag ställde upp dem, och jag befarade att jag skulle behöva köra upp någon pyamasklädd människa inne för att hjälpa mig att hålla dem. Då lyckades jag borra ner den dörr som blåste mest lite i isen så att den såg ut att stå stadigt, och så chansade jag - det gick. Hela vägen till sta´n satt jag och hoppades att den lilla bilen skulle lyckas hålla sig kvar på vägen - den blåste hit och dit! Snö är en sak, men snöstorm något helt annat - då är raka och fina vägar över öppna åkerlandskap plötsligt inte så skojiga. Jag kom fram utan missöden, dock för sent.

 

På eftermiddagen blev det vindstilla igen, så jag och V kunde åka på vår lilla planerade julklappshandlingstur. Finfina vägar hela vägen från sta´n till stora gula affären. Alldeles lagom med folk där. Alldeles för mycket snö på vägen hem. Puh! Jag var helt slut när vi äntligen nådde vår by!

 

Innan vi körde hem hade jag fått telefoninstruktioner om att inte ens försöka ta mig hela vägen upp med bilen. G har ryggskott, och jag hade förmanat honom att inte skotta. Dock hade han missbedömt plogvallens och drivornas tjocklek, och fastnat med bilen i vår backe så att han varken kom bakåt eller framåt - när han stod med delar av bilen kvar ute på vägen, och således blivit tvungen att skotta. Efter den bedriften, skottningen av backen alltså, förstår jag att han hellre ställde sig inne och stekte pannkakor än försökte sig på att skotta fram garaget också. Alltså fick jag parkera i backen. Lika så bra, för att försöka ta sig hela vägen upp hade säkert slutat med ett stort nederlag för min del. Ska det vara sådana här vintrar i fortsättningen tror jag att jag önskar mig värmeslingor i backen, eller en snöplog, eller kanske en liten vinsch...

 

Imorgon ska G och L ut och shoppa, så då får väl jag och de övriga två skotta bort drivorna framför portarna. Trappan in också, kanske... Den ser i nuläget ut som en liten rutschkana.


Kommentarer
Postat av: Mikael Kristoffersson

Skaffa snöslunga! Jobbigt det med, men man behöver i alla fall inte lyfta snön... I bästa fall blir det lite roligare också!

2010-12-22 @ 10:06:40
Postat av: Storasyrran

Blir det några sådana här vintrar till på rad är det nog stor sannolikhet för att en sådan blir inköpt, men statistiken säger ju att det bara är typ var sjätte vinter... hm, vi har bott i Halland fem vintrar, tre av dem har varit kallare än genomsnittsliga, och en av de övriga innehöll två rejäla megasnöfall. Vi kanske skulle ta och budgetera för en snöslunga!

2010-12-22 @ 11:08:04
URL: http://storasyrrans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0