Semester?

Ja, eller något slags blogg-uppehåll, i alla fall! Nu är det så längesedan jag skrev, att jag inte vet i vilken ände jag ska börja. Det som bör berättas får komma lite pö om pö, och så startar jag med ett litet dagsaktuellt inlägg.

 

De två senaste dagarna har vi tillbringat mer eller mindre ute hela dagarna, och närmare bestämt (v)i(d) vinbärsbuskarna. Jag plockar av bär och lägger dem i bunkar, E (som jag satt lagom nära busken för att han själv ska kunna förse sig) kryper raskt till bunkarna och tar ett rejält tag. Han älskar svarta vinbär. Han älskar röda vinbär. Han älskar smultron. Dessvärre älskar han nog precis allt som är litet och går att stoppa i munnen - d.v.s. sannolikt även insekter. Tur farfadern stoppade honom innan han hann testa. Jag har min svägerskas berättelse om barnet som ätit mördarsniglar i minnet, och försöker att hålla E på behörigt avstånd från så klibbiga djur.

 

Idag har maken inlöst den födelsedagspresent han fick av V: en middag på Laxbutiken för bara de två. Gulligt, tycker jag. V klädde upp sig, önskade hjälp med håruppsättning, och ville helst haft finklackskorna på. Det var hennes helt egna idé, den där presenten, men jag supportar gärna sådana initiativ. Medan de var borta passade L på att leka helt i fred  med dockskåpen. Hon njöt!

 

Irritationsmomenten de dagar vi varit hemma, d.v.s. tre, består av två institutioner, närmare bestämt a-kassan och försäkringskassan. Inget av ställena är direkt känt för att vara smidigt, och båda är avgjort bäst för folk som jobbar 8 h varje vardag, och aldrig annars, och helst inte alls. Jag blir tokig, och maken blir smått galen. Under dagen har det i alla fall löst sig med a-kassan, men det beror delvis på att jag struntade i en del av alla mina små jobb jag haft. De fixar inte sådant inom handläggningstiden... Kanske är det på väg att lösa sig med G:s föräldrapenning också, efter flera telefonsamtal, oändligt många blanketter (både verkliga och virtuella) och en hel del arbetstid för hans arbetsgivare. (Brukar de inte prata om att de har effektiviserat den myndigheten?) Det är inte konstigt att det finns folk som fuskar, för det är så bedrövligt krångligt att göra rätt när man inte riktigt passar in i de snäva mallarna!

 

När jag får tid ska jag plita ner ett och annat om Oberammergau och andra tyska platser, om vänskap som bara blir bättre med åren, och om siminlärning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0