Mors dag

I lördagens helgbilaga till vår dagstidning fanns en krönika som ganska väl speglade min bild av mors dag. Kontentan i texten var att större delen av året är denna dag endast ett kommersiellt trams, men ju närmare dagen kommer, desto trevligare känns det om barnen uppmärksammar den. Jag skriver under! Jag minns en mors dag när min syster lagade trerättersmiddag hemma i prästgården - det var gott, och trevligt, tyckte nog mamma också. Annars brukade vi nog inte fira särskilt mycket. Här i Halland firar folk rejält, så till den milda grad att det är i princip obefolkat i kyrkorna; körsång är inte att tänka på, för då kommer inte ens kören. Nå, igår hjälpte vi i alla fall till att fylla bänkarna i en av våra kyrkor, för vi drog hit mamma och lillebror H (som snällt barnvaktade när maken och jag var på bal i lördags kväll), och eftersom de var här kom också fler syskon: O med fru och barn, samt M. Huvudsyftet var kanske inte kyrkbänksfyllandet, utan mer att ge mamma en härlig mors dag. Jag tror att vi lyckades: Först en rejäl frukost, till vilken ovan nämnda anlände som överraskningsobjekt. Present överlämnades också. På eftermiddagen kom bror S med fru, och så åt vi en ganska ordentlig middag tillsammans. Jag tyckte i alla fall att det var trevligt! L & V uppvaktade alla närvarande mammor - de är ändå alldeles förfärligt omtänksamma de töserna! Jag njöt alltså, även om vi denna gång kanske allra mest firade min mamma. För mig är det alltid ett nöje att få planera och fixa en god middag - när vi har gäster, så det var mitt eget firande. Alla andra dagar skulle jag gladeligen slippa det där tjafset med mat...

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0