Barnfunderingar

I somras började vi läsa Narnia-serien för flickorna. De älskar böckerna! Problemet är att deras mor tycker att det är ganska tradigt att läsa högt, och dessutom inte har tid och ork samtidigt särskilt ofta, och barnen själva kommer inte ihåg att be sin far särskilt ofta, om han nu skulle ha mer tid och ork. Lyckan var därför stor när vi efter att ha läst de fyra första böckerna hittade hela serien inläst på CD på bokbussen. Vi lånade hela högen, och nu går skivorna dagarna långa. Förra söndagen hade vi maratonlysnning i köket - jättemysigt.

 

L är den av dem som kanske tänker mest medan hon lyssnar. Hon klurade på ett tidigt stadium ut vem Aslan egentligen är, och hittar sedan dess den ena likheten med bibeln och kristendomen efter den andra - utan att vi hjälper till. Det är spännande! Några gånger har hon märkt eller tänkt på saker som jag aldrig tänkt på.

 

I går morse när jag kom för att väcka flickorna sa L:

-Vad tror du är värst av att vara slav hos någon eller vara en slav som ingen vill köpa?

Hm, jag tänker fortfarande... V är helt säker: Hon vill inte vara en slav som ingen vill köpa. Denna frågeställning uppkom i alla fall också efter ett Narnia-avsnitt. Bra böcker, det där!


Kommentarer
Postat av: moster

Det är så UNDERBART det du skriver och på det sättet du skriver!

Jag repeterar: DU MÅSTE GE UT det i bokform! Inte för att du vill bli berömd och känd och så - som JAG - men för att folk behöver det!!!

Vad har du/ni EGENTLIGEN för epostadress?

2010-11-16 @ 23:03:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0