Rolig post!

Idag fick jag ett riktigt brev på posten. Det är så sällan det händer nu för tiden, men alltid lika roligt. Denna gång var det en verklig överaskning! Brevet var från en av pappas kusiner; hon hade haft lite rensning hemma och hittat ett gammalt brev där även pappa var lite inblandad. Det brevet, skrivet av den äldsta av fastrarna - alltså pappas faster, fanns med i kuvertet. Det var daterat 1965, så pappa måste varit tolv år, och hans bröder knappt två och precis fyra år äldre. Ändå var faster A vid brevskrivningstillfället där och typ passade dem, eftersom deras föräldrar var bortbjudna. Lite gulligt, tycker jag! Hon berättar hur som helst att hon vid sin ankomst till prästgården funnit G, alltså min pappa, bakandes våfflor - fast inte med så lyckat resultat. Smeten innehöll tydligen för lite mjölk. Nå, pappa övade ju upp sig betydligt under åren! Dock kan jag minnas ett eller kanske till och med två tillfällen när han stod frustandes vid våffeljärnet och fnös som svar på varje fråga, allt för att våfflorna fastnade. En gång tror jag att det ledde till att ett nytt våffeljärn införskaffades, men det kan vara fel i mitt minne. En eller två gånger är i alla fall försvinnande få gånger i sammanhanget tredubbelsats en gång i veckan!

Bonus i brevet var att det på baksidan fanns några rader från var och en av de tre bröderna. Att se pappas tolvårsstil var så fascinerande - han hade redan då sina karakteristiska G:n i sitt förnamn, och flera andra stildrag kändes också så bekanta. Faster A:s brev kommer definitivt att sparas som ytterligare ett roligt minne - även om det inte är mitt egentligen. Tack snälla S, för att du skickade det till mig!

Kommentarer
Postat av: Bengt Bengtsson

Ja, det är härligt med gamla brev. Mitt äldsta är sedan 1940 - då var jag fyra och min far låg i krigsberedskap i Lyskekil. Hur blir det med sådant i framtiden ? Visst är det bra med e-post, men inte alltid...

2010-11-06 @ 20:10:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0