En kaosartad vecka

Det har varit fullt ös, kan man lugnt säga! När barnen och jag just satt oss för att äta en god söndagsmiddag på första advent (G var i Varberg och sjöng) gick strömmen. Det var ganska väntat - det blåste gott och väl storm ute, och jag hade t.o.m. förberett barnen på att det skulle kunna bli strömavbrott, bara så att de inte skulle bli rädda. L & V blev rädda ändå, men inte för mörkret och kylan som ganska snabbt uppstod, utan för vinden som fick huset att knaka. E var mest irriterad på att någon släckit alla lampor, och att det inte gick att tända dem. Han var glad också, för vi tände ju en massa ljus som han kunde ägna sig åt att blåsa ut - de platser man kunde ha ljus på blev alltså ganska lätträknade: högt upp och långt in på byråar o.dyl.

 

Kvällen tillbringade vi i flickornas ena rum där vi byggde lego i ljusskenet. När det började bli kväll förflyttade vi oss upp till vårt sovrum, la madrasser åt barnen på golvet och sedan fick jag läsa tre långa kapitel i Onkel Toms stuga innan barnen somnade. Strax därefter kom G hem - han fick vänta ut de värsta vindarna innan han tordes köra hemåt. Vi skämtade om att vi väl skulle vakna mitt i natten när alla lampor vi haft tända när strömmen gick skulle tändas, men så blev det inte. När väckarklockan ringde på morgonen var det fortfarande kolmörkt över allt, och att sätta fötterna på golvet var en ganska gräslig upplevelse.

 

Jag hann tända lite ljus, bära upp varma kläder till barnen och börja ta fram lite frukost innan flickornas lärare ringde - skolan var ju lika kall och utan ström som vårt hem, så den fick ställas in. En stund senare kom ett underbart telefonsamtal: Grannarna undrade om vi ville komma ner till dem - tack vare en kamin hade de drygt 20 grader varmt i källaren och gott och väl duglig temperatur även på övervåningen. G kokade tevatten på trangiaköket och fyllde termosar. Sedan tog han en av termosarna med sig till sitt kalla jobb.

 

Dagen gick. Vi satt i grannarnas källare hela förmiddagen och lekte med mekano. Till lunch stekte vi kassler i en gjutjärnsstekpanna i kaminen, och sedan körde jag ut flickorna och gick på en helt frivillig promenad med pojkarna. Vi var ute i nästan tre timmar, men strömmen hade fortfarande inte kommit. Efter ett antal telefonsamtal till bror med internetuppkoppling insåg jag att det var läge att tänka på natten. Vi burade alltså in oss i sovrummet igen, tände massor med värmeljus och jobbade på för att få upp en dräglig temperatur där. Sällan har glögg varit så god som då! Vi åt också havregrynsgröt som vi tillagade på trangiaköket. Det gick utmärkt - barnen åt som hästar. Denna kväll krävdes bara ett kapitel innan de somnade, och sedan 21.07, ungefär, fick vi sätta igång och jobba.

 

Jo, för då kom alltså strömmen tillbaka, och dagen efter skulle vi ha sopplunch i församlingshemmet. Vi hade tänkt baka bröd och laga soppa på måndagen, förutom att vi tänkt sätta upp en vägg och lite så på kvällen, men finns det ingen ström fungerar ju inte sådana aktiviteter. (V föreslog att vi skulle koka soppan på trangia, men det hade nog tagit väl lång tid med tanke på att vi räknade med att göra 48 portioner...) Vi la ner det där med hembakt bröd, men en kaka till efterrätt hann vi med att fixa där på måndagskvällen. Soppan lagade jag medan E fick titta på hela mumintrollsfilmen på tisdag förmiddag, så vi hann med det vi skulle.

 

Sedan har resten av veckan gått åt till att hinna ifatt. Efter ett dygns omkringbärande med stearinljus (inte planerat alls, men häller någon ut ett paket mjölk MÅSTE man bära iväg ljuset för att hitta trasa, och blir något barn akut kissnödigt MÅSTE man bära in ett ljus på toa snabbt o.s.v.) var golvet på sina ställen vitprickigt, middagsdisken från söndagen stod på bänkarna, diskmaskinen var nästan full och okörd - huset var rent allmänt riktigt smutsigt efter det där dygnet. Nu är det bättre, men det känns som att allt gått i ett. Spelningar för barnen, läkarbesök för L, barnrytmikavslutning, ett inhopp på fritidsgården...

 

På torsdagskvällen var mitt huvud så fullt av saker jag borde göra att jag var tvungen att göra en ny lista. Igår kväll när barnen somnat och G var på konfirmandläger satte jag mig och betade av punkt efter punkt tills jag var färdig. Strax efter midnatt slutförde jag köp av kvalsterskydd för nästan 3000:-, och sedan gick jag och la mig, utan att behöva känna att det var något jag hade kvar som måste bli gjort. Skönt!

 

Idag har vi tagit det lugnt. Bakat lite bröd, slipat lite vägg, spacklat... - och så tittade jag in en sväng för att kolla om det registrerats något resultat på första delkursen, och det hade det. Ett bra...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0