Hänsyn

Pappa producerade en hel del. Han översatte sångtexter och samlade sånger överhuvudtaget, men gav också ut en andaktsbok med egna texter och en bordsalmanacka med ett citat och ett bibelord för varje dag. Den senare står på vårt köksbord (när den inte är undanflyttad för att undgå total förstörelse då E gärna läser vårdslöst ur den), och vi läser den högt som andakt varje morgon innan frukost. Det har vi gjort länge, så det har ingenting att göra med att pappa inte finns hos oss längre, men det senaste året har det känts mer värdfullt än innan att ha så mycket kvar från honom att läsa.

 

Idag stod det i alla fall ett citat som jag direkt kopplade till ett meddelande från mamma på facebook för ett par veckor sedan. Hon skrev då att det var dags för semesteransökan, och att det kändes jobbigt att inte ha någon att anpassa sig till. Dagens citat, sagt eller skrivet av någon vid efternamn Fangen, var: Fattigdom är att leva utan att ha någon att ta hänsyn till. Vårt samhälle är så fantastiskt styrt av att man ska nå ekonomisk frihet, att man inte ska vara beroende av någon annan och av själviskhet, tycker jag. Man kan dra olika politiska slutsatser utifrån det, men idag tänker jag mest på att det är en verklig fattigdom. Vänder man på det är det ju verklig rikedom att ha människor att ta hänsyn till, relationer till andra blir det som gör livet rikt. Det bibelord pappa kopplat till citatet handlar om att underordna sig varandra - det som anses som en förhatlig av vissa, men som jag tycker borde vara självklart på många plan.

 

Att snabbt och oväntat bli ekonomiskt fattig är nog en riktig pärs, men ännu värre är det säkert att bli faktiskt fattig på några minuter: när den man i nästan 35 år levt med hänsyn till inte längre finns... Jag skrev till mamma på facebook att hon gärna får anpassa sig till oss - vi behöver henne!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0