Barnprat

Det är skojigt med barnprat. E vräker ju ur sig roligheter dagarna i ända, men även de stora säger sådant som är roligt att höra - ibland roligt för att det känns roligt att höra dem säga just så, ibland roligt för att det låter så knäppt.

 

Till den första kategorin får gårkvällens uttalanden från V (och L) räknas. De hade, något motvilligt, åkt till sitt livs första orkesterrepetition. Inte mutade, men bara på prov. (L var särskilt motsträvig, och sa sig vara ganska säker på att det inte skulle bli mer än en gång om hon inte tvingades, och vi fick inte tvinga henne, för om man kände sig tvingad skulle man kunna känna sig tvingad att tycka att det var roligt, och då kanske det kändes roligt fast det inte var det. Kategori två.) Efteråt kunde de övertalat vem som helst att börja spela i orkester:

-Det förstår du väl att jag vill vara med när vi spelar en symfoni! (Arrangemang av en snutt ur pukslagssymfonin av Haydn - ett av L:s favoritstycken.) (V)

-Jag visste ju inte att det var SÅ roligt. (L)

-Jag känner mig så STOR när jag spelar i en orkester! (V)

-Jag vill öva direkt när vi kommer hem! (V)

 

Ur E:s svada kan man idag plocka godbitar som "Iiisa, va göö du?", "Daton steng av!" och "GABEL". Det senare stod han och gormade upprepade gånger utanför toalettdörren när faderskapet flytt dit en kort stund. Annars ägnar den lille E dagarna åt att befalla den ena eller andra med det korta ordet "Pom" (kom). Det är "mamma pom" mest hela tiden. Han blir arg när man inte lyder, också, och jag är väl ganska olydig. Han fortsätter annars att vara artig. I eftermiddags drog han sig tillbaka in bakom det gamla kylskåpet, och anledningen syntes på ansiktsuttrycket. G frågade om han ville sitta på toaletten.

-Nej kack. G frågade igen efter en liten stund - samma svar men denna gång lite ilsket, som betydandes "hör du dåligt, eller?". Efter en stund var det uppenbart för alla i huset att han behövde en ny blöja, så jag frågade om vi skulle gå och byta.

-Nej kack. Senare, efter utfört blöjbyte, frågade jag om han ville gå till våra grannar en sväng för att fråga en sak.

-Ja gärna!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0