Betyg

Detta inlägg skrev jag för någon vecka sedan, men då försvann det bara. Jag gör ett nytt försök att lägga upp det nu - utan slut, som jag säkert hade något klatschigt i huvudet då...
 
För första gången har jag nu satt betyg på riktigt. Det känns lagom att börja med att bara behöva sätta i ett ämne, och bara på drygt 20 elever. Det finns många som har det betydligt svettigare! Hur som helst så var det inte så svårt som jag hade inbillat mig, tack vare ett bra matrissystem som, efter att jag fyllt i det, visar nästan väl tydligt vilket betyg det bör bli på en elev. Bra, tycker jag, men jag insåg idag att det finns många som inte gillar när det är så där tydligt.
 
Jag vet att man kan tänka väldigt olika om betyg - jag har alltid gillat att få betyg, och ville gärna ha flera år innan det blev aktuellt för mig. Andra har kanske ogillat dem. När jag fick betyg var det först enligt det relativa systemet, vilket jag tyckte var helt befängt, och sedan efter något slags mellansystem, som faktiskt inte var så tokigt. Vi fick de gamla siffrorna, men det var inte längre relativt, och lärarna skulle ge tydliga kriterier redan vid provtillfälle/uppgiftslämning. Det största problemet, upplevde vi, var att det var så stora steg, en trea kunde vara allt från precis godkänd till väldigt mycket mer än bara godkänd. 
 
Det jag har förstått idag är i alla fall att det finns en hel drös människor som inte gillar att det nya systemet bygger på vilka kunskaper och förmågor en individ har. De skulle istället önska att betygen sa något om en persons genomsnittliga kunskaper. Jag förstår inte... Någon skrev i en kommentar på facebook att "min dotter har A i bollsport och E i dans" och meddelade att hon i princip hade gett upp försöken att få dottern att kämpa för ett högre betyg i idrott som helhet, eftersom hon inte kunde få bättre än E om hon inte började bli bättre i dans. (Jag gissar att idrottsläraren i det enskilda fallet inte var något ljus när det gäller kommunikation, för så enkelt som att man kan ha olika betyg i olika idrotter är det inte...) Jag tänker tvärtemot - en person som får A i det nya betygssystemet har verkligen kompletta förmågor i ämnet, ex. idrott. Det är inte så att han eller hon bara är en superduktig fotbollsspelare eller vad det nu är fråga om för idrott. Det jag gillar med det nya systemet är ju att det är så tydligt vad man måste uppnå för att nå de olika betygsstegen. En trevlig bieffekt är ju då också att man egentligen inte behöver riskera sänkta betyg, om man inte så att säga lägger ner verksamheten: Har man nått en förmåga har man nått den. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0