Missunnsamhet

I morse blev jag sur. En lokal LO-ordförande var intervjuad i tidningen, och på frågan om vad som var viktigast att förändra svarade hon arbetsmiljö och löner. Ett kvalificerat restaurangbiträde, som hon var, hade nämligen bara 21000 i lön.

 

Som lärare i Falkenbergs kommun har man med tio års erfarenhet bara drygt en tusenlapp mer (Jag fick först ännu mindre, men efter mycket stånk och stön på förvaltningen fick jag upp den något - jag är inte sämst betald av lärarna.), och då ska man ändå stå ut med ständiga påhopp i alla slags medier för att man är så gynnad, överbetald och allmänt kass - vem annars har sommarlov, vem annars kan gå hem klockan tre på eftermiddagen och vem borde definitivt sköta det där med eleverna bättre, så att ingen blir mobbad, alla blir godkända i alla ämnen och alla tycker att skolan är rolig. (För det är väl det den går ut på, va? Att vara rolig?)

 

Nästa gång det kommer en sådan där insändare kommer jag att explodera. Restaurangbiträdena får gärna högre löner för mig - det innebär väl bara högre uteätarpriser, och så sällan som vi går ut och äter spelar det inte så stor roll. Hoppas att LO-nissarna kan unna oss som har ett antal års studier bakom oss lite lön, också, eller i alla fall sluta gnälla om att vi får ta ut den tid vi jobbar extra under terminerna på somrarna och t.o.m. får rätta böcker och planera lektioner hemma, så att vi borde vara glada att vi får någon lön över huvud taget.

 

Ja, ja, jag får väl bli restaurangbiträde istället. Då slipper man nog ha telefonjour i princip dygnet runt, också, och det kunde vara lite skönt. Dessutom tror jag att den dokumentation som krävs på restauranger fortfarande har en god bit kvar innan den nått samma mängdnivå som skolan, så det kunde ju också bli en lättnad. Och nog för att det säkert finns krångliga kroggäster, men lika krångliga som föräldrar, det undrar jag om de kan vara...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0