Arv och miljö

Det är intressant att fundera på hur det kommit sig att vi är som vi är. Jag vet ju vad jag tror, att Gud har skapat mig precis sådan jag är, men samtidigt har han ju inte satt oss på egna öar, utan i sammanhang som absolut bidrar till att forma ens personlighet. Så, vad är vad? Vad finns från början, och vad formas efterhand?

 

För några månader sedan fick vi ett brev från Karolinska insitutet. För att noggrannt undersöka detta med vad som är ärftligt och vad som formas av omgivningen ska man granska ett stort antal tvillingpar i typ mellanstadieålder, och våra flickor skulle då vara med. Jag tycker att det är jättespännande! Först var det en telefonintervju som tog ungefär en timma. (Jag var alldeles varm om örat efteråt...) Det frågade om ALLT: sjukdomar, ilska, självförtroende, skolprestationer, sömn, längd, vikt, allergier etc. Det skojigaste var att jag, som precis som nästan alla andra, tycker att våra flickor är väldigt olika varandra, upptäckte ännu fler olikheter när jag tvingades svara på märkliga frågor om deras beteenden. L är i princip aldrig nedstämd, V är går upp som en sol och ner som en pannkaka eller hur det nu är man brukar säga, men saknar mellanlägen helt. L sover gott, V gör det inte. L har krampat, V har det inte. L har bara haft en enda öroninflammation, V har haft ett högt antal. L är ofta rädd för att göra nya saker, V testar nästan vad som helst. L pratar inte med främlingar, V pratar alltid, gärna med främlingar.

 

Nog kan vi ha förstärkt drag hos dem genom hur vi varit mot barnen, men jag tycker att det är ganska uppenbart att de inte föds som några blanka blad precis. Jag kommer spänt att vänta på att höra något om denna studie i media när det så småningom kommer fram några resultat.

 

Ett resultat vi ska få reda på mer konkret än genom att hålla koll på nyheter är om flickorna är enäggs- eller tvåäggs-tvillingar. För att verkligen kunna skilja på vad som är genetiskt och vad som beror på omständigheter har barnen fått spotta i varsin liten behållare. Det tog en kvart innan de lyckads producera så mycket saliv att det nådde upp till strecket på röret. Sedan följde vi instruktionerna noga och stängde ett lock med vätska, vände röret fem gånger, stoppade det i en plastpåse och skickade båda rören till Karolinska. Det kan ta upp till ett år, men sedan ska vi få besked om huruvida de små damerna är av samma sort eller olika. Det känns inte så väldigt spännande, men som L sa: "Om det visar sig att vi är enäggs, så är vi nog ganska ovanliga enäggs för att vi är så olika."


Kommentarer
Postat av: Jessica Jansson



sevärt:

http://www.youtube.com/watch?v=9bdjT1p5C7c

2012-05-18 @ 14:27:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0